به گزارش ایرنا، اسدالله درویش امیری روز سه شنبه در همایش روز جهانی خاک افزود: همه قبول داریم مدیریت و نحوه اداره در جامعه به ویژه در مناطق روستایی نسبت به قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست با وجود اینکه تلفن، راه دسترسی، آب، برق، گاز و بهسازی روستاها انجام شده، اما جاذبه شهرنشینی موجب کاهش جمعیت روستاها شد.
وی، یکی از علل مهاجرت روستائیان به شهرها را اشتغال بیان کرد و یادآورشد: حفظ جمعیت روستاییان، پر رنگ تر کردن زندگی در روستاها و انتقال حاشیه نشین های شهرها به روستاها در دولت یازدهم مورد بررسی جدی قرار گرفت.
استاندار زنجان اظهارکرد: برای اشتغال پایدار در مناطق روستایی و با توجه به منابع محدود در بودجه کشور از محل صندوق توسعه ملی 1.5 میلیارد دلار در مرحله نخست اجرای این طرح تخصیص یافت.
درویش امیری ادامه داد: برای اشتغال پایدار در مناطق روستایی کشور سهم استان زنجان 285 میلیارد تومان پیش بینی شده و بر اساس شاخص جمعیتی استان در کشور باید 1.3 درصد می شد که 2.38 درصد شده است.
وی، دلیل این افزایش را بیشتر بودن جمعیت روستایی و توجه ویژه به استان زنجان اعلام کرد.
درویش امیری تاکید کرد: این اعتبار باید در اختیار ساکنان مناطق روستایی برای اشتغال قرار گیرد و همه مسئولان اعم از بخشداران، دهیاران، اداره کل امور روستایی و جهاد کشاورزی دست در دست هم دهند تا اعتبار اشتغال پایدار در جای خود منجر به ایجاد شغل شود.
وی با تاکید بر اینکه در حوزه آب کفگیر به ته دیگ رسیده است، یادآورشد: باید شغل های جدید و جایگزین با شغل های کشاورزی که نیازمند به آب نداشته باشند، معرفی و در صورت نیاز آبی باید به نحو درست و مطلوبی استفاده شود.
استاندار زنجان بر لزوم حفظ و حراست از خاک تاکید کرد و گفت: حفظ خاک و آبخیزداری با گسترش جهانی جمعیت و دخالت انسان بر آنچه که الطافت الهی برای زندگی بشر آفریده، ضروری است.
درویش امیری ادامه داد: خداوند آب و خاک را برای زندگی مطلوب عطا کرده که باید به نحو درستی از آن استفاده شود، گیاه قابل روئیدن و درخت قدرت ایستادگی و رشد داشته باشد و در طبیعت با خاک بی کیفیت و بی خاصیت درخت و گیاهی رشد نمی کند.
وی با بیان اینکه خاک حاصلخیز نیست تا گیاه جان گرفته و رشد کند، افزود: خاک به عنوان منابع طبیعی و سرمایه ملی و بستر حیات نقش اساسی در استقرار و رشد جوامع بشری و سایر مخلوقات دارد.
استاندار زنجان گفت: خاک بخشی از زنجیره غذایی انسان و همه حیوانات است خاک سالم می تواند زندگی سالمی را به ارمغان بیاورد و از طرفی آلوده کردن سدها و سفره های زمینی به راحتی آلودگی را به زنجیره غذایی انسان و حیوانات وارد می کند.
درویش امیری یادآورشد: با دخالت های غلط انسان آلودگی وارد سفره های زیر زمینی می شود، رفع این آلودگی ها فرایند دراز مدتی دارد که با درک عمیق و صحیح از ارزش خاک لزوم حفظ و حراست از سرمایه خدادادی برای نسل های آینده بیش از گذشته باید محقق شود.
وی تاکید کرد: توسعه پایدار هیچ کشوری بدون توجه به خاک دست یافتنی نیست، باید اعتراف کنیم امروزه به دلیل توسعه بی حد و مرز شهرها، جاذبه شهر نشینی، جنگل زدایی، آلودگی، چرای مفرط و پدیده تغییرات آب و هوایی خاک را در معرض نابودی قرار داده است و تا زمانی که خاک در خطر باشد زندگی سالم مفهوم ندارد.
استاندار زنجان ادامه داد: در کشور حدود 80 میلیون هکتار زمین قابل کشت داریم که بر اثر تخریب خشکسالی و شوری زمین روز به روز در حال نابود شدن است و از طرفی با رشد جمعیت فرسایش خاک در کشور پیامدهایی هم به دنبال داشته است.
درویش امیری افزود: طی 40 سال گذشته 11 درصد وسعت جنگل های ایران کاهش یافته و بسیاری از جنگل ها، آب و خاک نابود و 240 میلیون مترمکعب در حوزه سدهای کشور رسوب گذاری شده است.
وی ابراز امیدواری کرد، با انتخاب روزجهانی خاک، فرهنگ دفاع از خاک جدی گرفته شود و هر فردی به هر شکلی با خاک برخورد نکند.
استاندار زنجان در ادامه به ولادت با سعادت پیامبر گرامی اسلام اشاره کرد و گفت: در کشور 700 میلیونی هند یکهزار و 700 دین، مذهب فکر، گروه، اعتقاد و باور وجود دارد اما در کمال آسایش و آرامش و بدون خونریزی در کنار هم در صلح زندگی می کنند.
درویش امیری اظهارکرد: در خاورمیانه و کشورهای اسلامی که دارای یک پیامبر و کتاب آسمانی هستند نمی توانند در سایه پیامبر اکرم(ص) با انسجام، وحدت، صلح وصفا زندگی کنند.
وی ادامه داد: یکی از عللی که امت اسلام نمی توانند در سایه منشور الهی با وحدت، محبت، اخلاق و صلح در کنار هم باشند، تعابیر مختلفی است که از اسلام صورت گرفته و بخشی هم تعابیر و تفاسیر اجانب، صهیونیسم و قدرت های بزرگ و بخشی مربوط به جهل و نادانی است که به اختلافات بین مسلمانان دامن می زند.
استاندار زنجان افزود: امروزه نسبت به هر زمان دیگری در داخل کشور به انسجام وحدت و یکپارچگی نیاز داریم.
درویش امیری خاطرنشان کرد: در زمان حاضر به عنوان پرچمدار و منادی اسلام ناب محمدی که تفسیر صحیحی از آن داریم در سطح دنیا مطرح هستیم و انسان های آزاده دنیا چشم به ایران دوخته اند.
وی تاکید کرد: نباید به اختلافات دامن زده شود بلکه روز به روز انسجام جوامع اسلامی و امت آن زیر سایه پیامبر گرامی اسلام باید مستحکم و قوی تر باشد تا دنیای اسلام با آینده درخشان به مسیر خود ادامه دهند.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.