محسن سلمان نژاد شامگاه چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استان سیستان و بلوچستان با 4.89 درصد سالمندی، هنوز به پدیده سالمندی نرسیده و این به دلیل بالا بودن نرخ زاد و ولد در این استان است.
وی اظهار کرد: بر این اساس میزان سالمندی استان زنجان نیز 9.78 درصد اعلام شده که از متوسط کشور که 9.27 درصد است تا حدودی بالاتر است و علاوه بر آن از مجموع 31 استان کشور پدیده سالمندی در 22 استان آغاز شده است.
این مسئول افزود: هم اکنون کشورمان به سمت سالمندی حرکت می کند و این روند آغاز شده، اما سالمندی به معنای واقعی آنچه در کشورهای توسعه یافته وجود دارد در ایران رخ نداده که در 2 دهه آینده به طور قطع در کشور سالمندی واقعی خواهیم داشت.
وی بیان کرد: طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی سالمندی به سن بالای 60 سال اطلاق می شود اما در کشورهای توسعه یافته چون میزان سالمندی روند روبه رشدی دارد و حتی به عدد 30 درصد رسیده سالمندی را سن 65 سال در نظر می گیرند.
رئیس دبیرخانه شورای سالمندان کشورادامه داد: سن سالمندی در ایران برابر با سن بازنشستگی است و اگر بخواهیم درصد را بالا و یا پایین در نظر بگیریم عواقبی دارد.
سلمان نژاد افزود: هم اکنون 12 هزار سالمند در مراکز شبانه روزی بهزیستی تحت پوشش هستند و در این میان کمیته امداد نیز به عنوان نهاد حمایتی این قشر را حمایت می کند.
وی اظهار کرد: سهم مراکز شبانه روی از تحت پوشش قرار دادن سالمندان چندان بالا نیست و این مهم بخاطر مسائل فرهنگی بوده که این افراد بیشتر در منزل نگهداری می شوند.
رئیس دبیرخانه شورای سالمندان کشور ادامه داد: متاسفانه تعدادی از سالمندان هستند که به واسطه بروز مشکلاتی در خانواده ها و به دلیل اعتیاد، فقر و مسائل مالی رها شده اند و حتی در خانه سالمندان 90 نفری 30 سالمند مجهول الهویه هستند.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه خانواده ها سالمندانی را رها می کنند که تعدادی از آنها دچار آلزایمر هستند و این افراد نیز توسط شهرداری ها به مراکز سالمندان معرفی می شوند.
7320 /6085
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.