به گزارش ایرنا فرامرز نیک سرشت روز چهارشنبه در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان افزود: نداشتن احساس نیاز به پژوهش ناشی از منابعی بی حد و حصری است که در اختیار داریم و این امر باعث شده تا در شرایطی قرار نگیریم که احساس واقعی نیاز را تجربه نکنیم.
وی با بیان اینکه مدیریت کشور به حد نیاز و تشنگی نسبت به ضرورت پژوهش نرسیده است، خاطرنشان کرد: عمده دلیل این مسأله، برخورداری از منابع بی و حصر نفتی است.
نیک سرشت ادامه داد: از طرفی متاسفانه ما همیشه در شرایط فوق العاده بودیم و شرایط عادی لازم برای امر توسعه و برنامه ریزی نداشتیم و این محدودیت ها و اضطرارها را نیز البته باید پذیرفت..
وی به نگرانی برخی پژوهشگران در خصوص عرضه دستاوردهایشان اشاره کرد و ادامه داد: کارآمد نبودن برخی قوانین به ویژه در زمینه مالکیت معنوی از موانع تبدیل شدن دستاوردها به تولید و ثروت است.
نیک سرشت به روند توسعه برخی کشورها از جمله ژاپن اشاره کرد و گفت: در کشوری مثل ژاپن با داشتن یک چهارم وسعت و 2 برابر جمعیت ایران، این احساس نیاز بود که که موجب ایجاد حرکت شد.
وی به وضعیت صنعت خودروسازی در کشور اشاره کرد و افزود: بر اساس برخی شنیده ها مجموعه شرکت های زیر مجموعه خودروسازی حدود 3 هزار مشاور بازنشسته دارند که حق الزحمه آنان ماهانه 100 تا 150 میلیون ریال است، در حالی که با صرف این هزینه در حوژه پژوهش می شود صنعت خودور را متحول کرد و آن را از این فلاکت نجات داد.
وی تصریح کرد: ما که می توانیم موشک دور برد نقطه زن بسازیم چرا نمی توانیم خودرو مناسب تولید کنیم؟
معاون هماهنگی امور اقتصادی و مدیریت منابع استاندار زنجان گفت: با تعریف پروژه های مختلف که اکنون نیمه تمام مانده اند برای چند ده سال آینده تعهد ایجاد کردیم.
وی تنوع آب و هوایی، منابع زیر زمینی و نیروی انسانی را از برخورداری های خدادادی کشور برشمرد و گفت: در زمان حاضر 70 درصد جمعیت کشور به عنوان نیروی مولد هستند ولی متاسفانه اعتقاد به نیرو و توان این قشر نداریم چون به نیازمندی بهره گیری از توانمندی های نیروی انسانی نرسیدیم.
نیک سرشت افزود: هم اکنون ایران امن ترین کریدورهای هوایی را دارد که اگر بتوانیم زیرساخت های و خدمات جانبی را تامین کنیم سلانه تا سقف پنج میلیارد دلار از این فرصت درآمد حاصل کشور می شود.
به گزارش ایرنا در این مراسم از 30 پژوهشگر و فناور برتر استان تجلیل شدند.
7312/6085
خبرنگار: حسن اکبری** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.