به گزارش ایرنا، ناصر فغفوری روز دوشنبه در همایش تجلیل از فعالان صنعت فرش استان زنجان افزود: نمی توان به فرش به عنوان یک کالا نگاه کرد، فرش در حقیقت هنر صنعتی است که با فرهنگ و هویت ایرانیان گره خورده است.
وی یادآورشد: در صورت بی توجهی به این هنر صنعت، تمام زحمتی که بافندگان فرش می کشند، به فراموشی سپرده و وضعیت اقتصادی آن سال به سال هم بدتر می شود.
فغفوری اظهار کرد: پیش از این 22 هزار نفر از بیمه فرشبافی برخوردار بودند که با پایش های انجام شده این رقم به 11 هزار بیمه شده حقیقی رسید و هم اکنون هم مسئولان در تلاش برای بیمه فرشبافان واقعی هستند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: این قول را از سازمان تامین اجتماعی گرفته ایم که در صورت شناسان بافندگان حقیقی فرش با معرفی اتحادیه های مربوطه نسبت به بیمه آنان اقدام شود.
وی به شناسنامه دار کردن فرش های زنجان اشاره و خاطرنشان کرد: از سوی دیگر با راه اندازی موزه و نمایشگاه دائمی فرش این استان، محل مناسبی برای تجمع تمام فعالیت های مربوط به فرشبافی و صادرات این محصول ایجاد شده است و به تدریج هم این فضا برای اجرای برنامه های آموزشی، تبلیغاتی و اداری افزایش می یابد.
فغفوری به ثبت طرح فرش های بیدگینه، خمسه و قلتوق زنجان در فهرست میراث فرهنگی کشور اشاره کرد و ادامه داد: این اقدام تلاش برای ثبت آثار هنری مربوط به فرهنگ و هویت زنجانیان بود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان به افزایش میزان صادرات فرش زنجان طی سال جاری اشاره کرد و گفت: مجموع صادرات فرش این استان طی سال 94 به 10 میلیون و 800 هزار رسید در حالی که در 6 ماهه سال جاری، صادرات هشت میلیون و 500 هزار دلار فرش زنجان ثبت شده است.
مدیرکل تامین اجتماعی استان زنجان هم در ادامه این مراسم به بیمه شدن 11 هزار نفر از فرش بافان حقیقی این استان اشاره کرد و گفت: امسال با معرفی اتحادیه های فرشبافان شهری و روستایی یک هزار و 520 نفر هم تحت پوشش خدمات بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند.
مسعود علیاری افزود: علاوه بر این خدمات طی سال جاری 100 ها نفر از بیمه شدگان فرشبافی بازنشست و 100 ها بافنده دیگر از کار افتاده شدند.
فرماندار شهرستان زنجان هم در این مراسم به ارزش فرش و هنر قالیبافی ایران اشاره کرد و گفت: برای افزایش میزان فروش این بافته ارزشمند، باید خدمات پس از فروش و عرضه اینترنتی آن فراهم شود.
رسول بیات یادآورشد: متاسفانه سال ها فرش ایران بر اثر تحریم ها متاثر شد و نتوانست آنگونه که باید در بازارهای جهانی خود را نشان دهد.
وی برخی اقدامات داخلی را بازدارنده گسترش فعالیت در زمینه فرشبافی خواند و مشکلات مربوط به بیمه و مالیات را از جمله آنها برشمرد.
معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان هم در ادامه این جلسه خوشه فرش را از نمونه های بارز خوشه های موفق این استان برشمرد و به اقدامات انجام شده در این زمینه از جمله ارائه طرح های جدید، طراحی دار قالی ارگونومیک و راه اندازی کنسرسیوم صادراتی اشاره کرد.
ایرج احمدی افزود: افزایش تعداد بافندگان فرش از 60 هزار نفر در سال 92 به 65 هزار نفر در سال 96 از جمله ثمرات راه اندازی خوشه فرش است.
در پایان این مراسم از بافنده، طراح، صادر کننده، تولیدکننده و مسئولان فرش این استان تجلیل شد.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.