خلیل آقاجانلو روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: نقش زنان روستایی در اجرای موفق و تاثیرگذار پروژه های حفاظتی منابع طبیعی مهم به شمار می رود.
وی اظهارکرد: جنگل کاری مشارکتی در منطقه آرپاچای زنجان در حدود 45 هکتار با گونه های پسته، مو، بادام، سرو، کپه کاری مشارکتی به مساحت 50 هکتار و نهالکاری مشارکتی گل محمدی به مساحت 7 هکتار از اقدامات مهم برای فراهم کردن زیربنای توسعه پایدار و توانمند سازی حوزه نشینان در این منطقه پایلوت است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزدازی استان زنجان گفت: علاوه بر این پروژه اجرا شده در قالب برنامه فرهنگی و با مشارکت نماینده ولی فقیه در استان و سفیران انفال به مدت 16 ساعت کلاس های فرهنگی، آموزشی- ترویجی در جمع اهالی هفت روستا در منطقه آرپاچای برگزار شد.
آقاجانلو ادامه داد: اجرای پروژه های آبخوان داری و آبخیزداری در بخشی از منطقه نمونه آرپاچای از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان موجب پرآب شدن چشمه ها و سفره های آب زیرزمینی، سرسبزی باغ ها و افزایش پوشش گیاهی شده است.
وی خاطرنشان کرد: این اقدام موجب رضایتمندی ساکنان منطقه آرپاچای زنجان شده و اهالی خواستار ادامه اجرای پروژه های آبخوان داری و آبخیزداری با همکاری مردم در کل منطقه هستند.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: اجرای کشت 'گل محمدی' و 'آویشن' به دلیل نیاز آبی کم اقتصادی را از دیگر پروژه های در دست اقدام از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان اعلام کرد.
آقاجانلو یادآورشد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده پس از پایان تحقیقات و بررسی های کارشناسی بر روی دیگر گونه های مقاوم به کم آبی و مستعد کشت در منطقه از قبیل موسیر، مریم گلی و مرزه کوهی با همکاری حوزه نشینان در منطقه نمونه آرپاچای کشت شود.
به گزارش ایرنا، منطقه‌ نمونه آرپاچای شامل روستاهای ابدال، گلجیک، آقبلاغ، حاجی کندی، قزل‌تپه علیقلی، قزل‌تپه بیات و یامچی است.
این منطقه که در 40 کیلومتری شهر زنجان واقع شده است دارای سه هزار و 150 نفر جمعیت است.
طی سال گذشته در 30 هزار و 800 هکتار از اراضی این استان برای کنترل و پخش سیلاب، تقویت سفره های آب زیر زمینی و عملیات بیولوژیک به منظور جلوگیری از ریزگردها انجام شد.
با توجه به اینکه سال جاری اعتباری برای اجرای این پروژهای بیان شده تخصیص نمی یابد، عملیات نگهداری در اولویت برنامه ها قرار گرفته است.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.