به گزارش ایرنا، مهدی پازوکی شامگاه پنجشنبه در جمع شماری از کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان افزود: مشکلی که اقتصاد ایران را رنج می دهد، بی انضباطی پولی ناشی از مشکل سیستم بانکی، مالی مربوط به منطبق نبود دخل و خرج دولت و اداری مرتبط با روی کار نبودن افراد کارآمد و پایین بودن کارآیی است.
وی یادآورشد: بی انضباطی پولی منجر شده است که حجم بالایی از بدهی در سیستم بانکی وجود داشته باشد و هم دولت و هم بخش خصوصی بدهکار سیستم بانکی محسوب شوند.
پازوکی اظهار کرد: بودجه کشور اغلب از 2 محل مالیات و درآمدهای نفتی تامین شود درآمدی که بنا بود بخش مالیاتی تامین کننده هزینه های کل کشور باشد و بخش نفتی صرف اقدامات زیر ساختی و توسعه ای شود.
این استاد دانشگاه گفت: متاسفانه فقط 40 درصد درآمدهای کشور از محل درآمدهای مالیاتی تامین می شود که نشان دهنده وجود 20 درصد معافیت و 40 درصد فرار مالیاتی است.
وی خاطرنشان کرد: از مجموع 347 هزار میلیارد تومان کل بودجه کشور در سال 96، 284 هزار میلیارد تومان صرف هزینه های جاری می شود و این ارقام نشان دهنده گران تمام شدن مدیریت کشور است.
پازوکی تاکید کرد: در صورتی که کارشناسان سازمان برنامه ریزی و بودجه، هزینه های بیهوده را شناسایی کنند می توانند مانع از هدر رفتن منابع محدود موجود شوند.
مشاور اقتصادی معاونت زیر بنایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: همواره تحصیلات با فرهیختگی برابر نیست و نمی توان با گسترش دانشگاه ها در سطح کشور به افراد فرهیخته و توانمند دست یافت.
وی بر لزوم کاهش تکیه اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی تاکید کرد و ادامه داد: این آمار و تحلیل کارشناسان برنامه و بودجه است که می تواند اطلاعات دقیق در اختیار مسئولان و مدیران برای تصمیم گیری در حوزه هزینه های کشور قرار دهد.
پازوکی اضافه کرد: ما باید کاری کنیم که این انضباط به اقتصاد کشور برگردد و برای شکل گیری آن نیاز به اطلاعات و داده داریم و باید آمار را پردازش کنیم تا اطلاعات تولید شود و این اطلاعات می تواند در مدیریت و انضباط بخشی به کشور کمک کند.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.