به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری ضد ایرانی دولت ایالات متحده آمریکا، شامگاه جمعه در حالی مواضع خود در خصوص برجام را اعلام کرد که با واکنش های متعددی از سوی سران اروپایی و ایرانی مواجه شد که همگی آنان موافقت خود با برجام و صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران را اعلام می کردند.
ترامپ رئیس جمهور ماجراجوی آمریکا، در حالی ایران را نقض کننده مفاد برجام خواند که ادعا داشت برجام نتوانسته فعالیت های موشکی ایران را متوقف سازد و خود این موضوع ناقض بندهای این توافق نامه بین المللی است.
اما مردم جمهوری اسلامی در اقصی نقاط کشور و از جمله شهر زنجان، نظری مغایر با ادعاهای واهی رئیس جمهوری آمریکا داشتند و این سخنان را هیاهوهای 38 ساله دولت آمریکا در مقابل جمهوری اسلامی خواندند.
سهیلا شاکری یکی از دانشجویان زنجانی در این زمینه گفت: سخنان ترامپ بیشتر شبیه املای تحمیلی پر غلطی است که حتی خواننده هم از غلطای مستمر آن مطلع است.
این شهروند زنجانی برخورداری از توانایی دفاعی را حق تمام کشورهای جهان برشمرد و هدف اصلی آمریکا از تکرار خطرناک خواندن ایران را، دست نیافتن این کشور به منافع خود در جمهوری اسلامی اعلام کرد.
علی همتی یکی از دانشگاهیان شهر زنجان هم در زمینه سخنرانی ترامپ گفت: ترامپ سخن جدیدی برای گفتن نداشت، همان ادعاهای روسای جمهور سابق آمریکا را تکرار کرد.
این شهروند زنجانی تاکید کرد: جای سوال دارد که اگر آمریکا روزی دست از دشمنی با جمهوری اسلامی بردارد، آیا هویت مشخصی برای خود خواهد داشت یا همچنان زیر سایه رژیم صهیونیستی زندگی خواهد کرد.
همتی تصریح کرد: برای همه آشکار است که آمریکا و بویژه افراد ماجراجو و دردسر طلبی همچون ترامپ بلندگوی اسرائیل و نگران منافع نامشروع رژیم صهیونیستی هستند.
حسین محمدی یکی دیگر از دانشجویان زنجانی هم در این زمینه گفت: طی 38 سال گذشته، به واقع هیچ سخن جدیدی در برابر ایران نداشته و این روزها هم بهانه جدیدی به نام توان موشکی جمهوری اسلامی را لقلقه زبان کرده است.
این دانشجوی زنجانی اظهار کرد: ایرانی شاید از مسائلی گلایه داشته باشد، اما زمانی که سخن از منافع ملی و دفاع از تمامیت ارضی و توانمندی کشور است، هیچ کدام از مردم جمهوری اسلامی حاضر به سازش با هیچ احدی نیستند.
محمدی اظهار کرد: بارها ملت ایران در عرصه های مختلف اتحاد خود را به نمایش گذاشتند و در اثر همین اتحاد هم توطئه های دشمنانی همچون اسرائیل غاصب و آمریکا مستکبر خنثی شده است.
عاطفه اسکندری از دیگر دانشجویان زنجانی هم افزود: باید برای ملت آمریکا متاسف بود که سیاست و منافع خود را در اختیار مردی قرار داده اند که هنوز سخنانی فراتر از سخنان کودکان ایراد نمی کند.
وی یادآوشد: سخنرانی ترامپ بیشتر شبیه بهانه جویی بود تا اعلام سیاست های یک کشور در مقابل برجام.
اسکندری با بیان اینکه طی 38 سال گذشته دشمنی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ثمری جز افزایش استقلال و توانمندی ایران در تامین نیازهای خود نداشته است، خاطر نشان کرد: شرایط سخت اقتصادی کشور دلیلی برای پذیرش تاثیرگذاری تحریم ها و به زانو درآوردن ملت ایران نیست و به حتم کشور بزودی از شرایط کنونی خارج خواهد شد.
اسکندری تاکید کرد: وقتی سخن از ایران است، خلیج فارس تافته جدا بافته نیست که ترامپ آن را خلیج ع – ر- ب- ی می نامد، خلیج فارس همیشه همراه خود هویت ایرانی را به همراه دارد.
یک استاد علوم سیاسی دانشگاه زنجان هم در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: حرف اصلی در مقابل سخنان و ادعای های ترامپ را آقای روحانی رئیس جمهوری اسلامی زد و به واقع واکنش منطقی و عقلانی در برابر این سخنرانی داشت.
اصغر پرتوی افزود: ترامپ هیچ حرف جدید و اساسی در سخنرانی نداشت و تکرار یک سری سخنان بی مبنا و بی اساس که پیش از این از سوی مسئولان آمریکایی به شکل پراکنده مطرح شده بود، به شمار می رفت.
وی تاکید کرد: رئیس جمهوری به عنوان نفر نخست ایالات متحده آمریکا که اسم خلیج فارس را کج و معوج و غلط مطرح می کند، هیچ جای توجهی ندارد.
ترامپ سخنرانی خود را به پایان رساند اما موج جدیدی از سیاست های ضد استکباری و ضد آمریکایی در جهان به راه افتاد و پس از آن سیاست مداران ایرانی و جهانی هر کدام در پیام هایی جداگانه موضع خود در برابر سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا را اعلام و خود را حامی برجام معرفی کردند.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا جمعه شب (به وقت تهران) سیاست جدید دولت خود در قبال ایران را اعلام کرده و گفت که پایبندی ایران به برجام را تایید نمی کند و تصمیم گیری درباره سرنوشت آن را به کنگره آمریکا خواهد سپرد.
وی ساعت 12.45 دقیقه روز جمعه به وقت محلی (20.15 به وقت تهران) پس از ماه ها جنجال آفرینی تبلیغاتی درباره برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) و آنچه او اقدامات ثبات زدایانه ایران در منطقه می نامد، راهبرد جدید دولتش را در این باره از تریبون کاخ سفید اعلام کرد.
3001/8068
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.