به گزارش روز جمعه ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، یحیی رحمتی در جلسه بررسی طرح جامع بقعه قیدار نبی(ع) در شهر قیدار افزود: پنج بنا در سطح استان از نشانه های اصلی معماری اسلامی در دوره سلجوقی است که بقعه قیدار نبی(ع) یکی از آن ها است.
وی ادامه داد: متاسفانه بنای بقعه قیدار نبی(ع)، با الحاقات موجود و مداخلات صورت گرفته، کم کم عمق تاریخی خود را از دست می دهد.
رحمتی خاطرنشان کرد: بقعه قیدار نبی(ع) یکی اصلی ترین محورهای گردشگری مذهبی در کشور است چرا که بر اساس اسناد و روایات یکی از معتبرترین و ارزشمندترین بقاع پیامبران در ایران است و باید به خوبی با حفظ هویت بنا برای آیندگان حفظ شود.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی زنجان،صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، بنای بقعه قیدار نبی(ع) بر اساس پلان کعبه ساخته شده است ولی متاسفانه مداخلات صورت گرفته در این بنا، پلان آن را به هم زده است.
رحمتی با بیان اینکه تاریخ یک ملت در صورت داشتن عمق تاریخی مایه افتخار است، اظهار کرد: بناهای تاریخی بخشی از این عمق تاریخی را رقم می زنند و باید در حفظ و حراست از آن ها تلاش کرد.
بنای آرامگاهی قیدار نبی (ع) در شهر قیدار (مرکز شهرستان خدابنده) در دامنه ارتفاعات با همین نام قرار دارد.
این بنا متعلق به قیداربن اسماعیل بن ابراهیم (علیه السلام) از پیامبران الهی است.
قیدار نبی با نام اصلی قیدار بن اسماعیل بن ابراهیم از اجداد پیامبر اسلام است که او را فرزند اسماعیل و نیای سی ام محمد، پیامبر اسلام دانسته اند.
انتساب این بقعه به قیدار نبی(ع) با استشهاد 65 نفر از علما مورد تایید قرار گرفته است.
این بقعه در زمان بلغار خاتون زن غازان خان( ازپادشاهان ایخانی) تخریب و در سال 719 قمری احداث شد.
این بنای آرامگاهی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
7312/6085
خبرنگار: حسن اکبری** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.