به گزارش ایرنا، حجت الاسلام حسن مظفری روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران زنجان، افزود: در اکثر دولت ها جدیت لازم برای مقابله با معضل کاهش منابع آبی کشور وجود نداشته است.
حجت الاسلام مظفری با بیان اینکه در کل کشور صدای زنگ بحران آب به صدا درآمده است، تاکید کرد: تصویب قانون تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز در سال 89 توسط مجلس شورای اسلامی، کمر کشور در حوزه آب را شکست.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان زنجان افزود: مجلس با تصویب این قانون به واقع به جای تعیین مجازات برای مجرمی که عمل غیرقانونی انجام داده و چاه غیرمجاز حفر کرده است، اجازه صدور پروانه بهره برداری برای وی را داد.
دبیر شورای حفظ حقوق بیت المال زنجان گفت: این قانون سبب شد طی چند شب آمار چاه های غیرمجاز چندین برابر رشد کند.
حجت الاسلام مظفری اشاره کرد: اکنون اگر وزارتخانه های متولی مدیریت آب راهکاری برای کنترل بحران ندهند، به خاطر کوتاهی های انجام گرفته جوابگوی نسل آینده نخواهیم بود.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان زنجان تاکید کرد: نهاد های مرتبط با حوزه آب نیز باید در استان به وظایف قانونی خود در مقابله با بحران آب عمل کنند.
دبیر شورای حفظ حقوق بیت المال زنجان با اشاره به وجود بیش از 9 هزار حلقه چاه غیر مجاز در استان زنجان، گفت: اگر این تعداد چاه با فرض برداشت 15 لیتر در ثانیه آب به طور همزمان برای برداشت اقدام کنند، در یک دقیقه بیش از 8میلیون و 400 لیتر آب از منابع آبی خارج می شود.
حجت الاسلام مظفری با اشاره به افت 77 سانتی متری ارتفاع آب های زیرزمینی استان زنجان گفت: افت حتی یک سانتی متر از منابع آبی برای کشور زیان آور و جبران ناپذیر است.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان زنجان افزود: اکنون وضعیت منابع آبی کشور از مرحله تنش آبی به یک شرایط فوق بحرانی تبدیل شده است.
دبیر شورای حفظ حقوق بیت المال زنجان تاکید کرد: متولیان امر اگر نسبت به رفع این بحران چاره اندیشی نکنند، نسل آینده با بحران های اجتماعی، سیاسی و امنیتی مواجه خواهد شد.
حجت الاسلام مظفری با انتقاد از پشت میز نشینی مسئولان در این رابطه، گفت: همه دستگاه های مرتبط باید با جدیت تمام، مقابله و پلمپ چاه های غیرمجاز را آغاز کنند.
به گزارش ایرنا، نزدیک 8 هزار حلقه چاه غیر مجاز در استان زنجان سالانه بیش از 312 میلیون متر مکعب از آب های زیر زمینی استان برداشت می کنند.
کشور ایران با بیشترین مصرف آب های تجدید پذیر خود نسبت به سایر کشورها در جهان، اکنون وارد شرایط بحرانی در حوزه منابع آبی شده است.
خشکسالی های متناوب در ایران از سال آبی 77-78 شروع شده است و تا کنون نیز ادامه داشته است.
3216/6085
خبرنگار: سجاد کریمی ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.