اکبر طیبی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در سال زراعی جاری بدلیل مسائل همچون سرمازدگی در موعد کشت و نبود بارش در فصل دانه بندی محصول، میزان برداشت گندم از مزارع شهرستان خدابنده بر اساس پیش بینی ها حدود 115 هزار تن شد که این میزان نسبت به مدت مشاب سال گذشته، حدود 50 درصد کاهش داشت.
وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری 85 هزار تن از گندم تولیدی در این شهرستان از طریق خرید تضمینی در سیلوهای داخل استان ذخیره سازی شد، ادامه داد: بخشی از گندم تولیدی در خدابنده توسط کشاورزان به دلیل نزدیکی مسافت، به مراکز خرید در استان های کردستان و همدان تحویل شد.
به گزارش ایرنا، شهرستان خدابنده قطب تولید گندم استان زنجان است و به طور معمول حدود نیمی از گندم استان در این شهرستان تولید می شود.
طیبی با بیان اینکه در سال زراعی جاری بالغ بر 500 هکتار از اراضی کشاورزی در خدابنده زیر کشت کلزا رفت، اظهار کرد: پیگیری عملیاتی برنامه های تغییر الگوی کشت به منظور ترویج کشت محصولات با نیاز آبی کمتر در منطقه در دستور کار جهاد کشاورزی شهرستان قرار دارد.
کلزا یکی از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی 45-40 درصد روغن و 35-25 درصد پروتئین است.
روغن کلزا بدلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیر اشباع و درصد پایین اسیدهای چرب اشباع همانند زیتون جزء با کیفیت ترین روغن های خوراکی به شمار می رود.
بدلیل پروتئین موجود در کنجاله کلزا، این محصول در تغذیه دام و طیور استفاده می شود.
7312/8068
خبرنگار: حسن اکبری** انتشار دهنده: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.