پروین افشار روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تغذیه دانش آموزان و توجه والدین به این موضوع اهمیت زیادی دارد چرا که بر نحوه یادگیری دانش آموزان تاثیر فراوانی دارد.
وی یادآوری کرد: با توجه به قرار گرفتن دانش آموزان در سن رشد و نمو بافت ها و ارگان های بدن، نیازهای تغذیه ای این گروه نیز افزایش پیدا می کند.
افشار افزود: از آنجایی که نیمی از وقت روزانه دانش آموزان در مدارس سپری می شود، برای دریافت کل نیازهای تغذیه ای، باید مقداری از این نیاز توسط غذاها یا میان وعده هایی که در مدارس مصرف می شود، برطرف شود.
وی بیان کرد: لازم است به تغذیه دانش آموزان در مدارس اهمیت داده شود تا از رفع نیازهای تغذیه این گروه سنی اطمینان حاصل کرد، اما مساله مهم این است که چه غذاهای در مدارس مصرف شود، تا اساس تغذیه سالم در دانش آموزان فراهم شود.
کارشناس تغذیه مرکز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخمصصی آیت الله موسوی زنجان ادامه داد: نان و پنیر و گردو، شیر پاستوریزه، ساندویج های خانگی، کیک و بیسکوئیت های خانگی، میوه های شسته و ضد عفونی شده، انواع مغزها مانند مغز پسته، بادام، خشکبار مانند انجیر، خرمای خشک و کشمش و توت گزینه های مناسبی برای میان وعده های دانش آموزان است.
وی ابراز کرد: بر اساس اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت عرضه مواد غذایی غیر مفید در بوفه مدارس ممنوع اعلام شده چرا که مصرف آنها عوارض متعددی به دنبال دارد.
افشار افزود: نوع مواد غذایی که در مدارس عرضه می شود، اهمیت زیادی دارد و همین امر منجر به تدوین دستوالعمل پایگاه تغذیه سالم مدارس شد که در سال 93 به امضای وزرای آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسید و به کل مدارس کشور ابلاغ شد.
وی خاطرنشان کرد: طبق این اعلام، مواد غذایی عرضه شده در بوفه های مدارس باید دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت، علامت استاندارد، نام و نشان کارخانه، تاریخ تولید و انقضای معتبر، ترکیبات تشکیل دهنده، ارزش غذایی و دارای پوشش سالم و تمیز باشند.
به گفته این کارشناس، عرضه مواد غذایی همچون انواع پفک، اسنک، نوشابه های گازدار و ماءالشعیر، آدامس، شکلات، پاستیل، سوسیس، کالباس، سالاد الویه، چیپس، انواع لواشک و آلو و آلوچه (غیر بهداشتی) در بوفه های مدارس، ممنوع است.
7320/6085
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.