حجت الاسلام ولی الله مصائبی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در میان حوادث و وقایع تاریخ اسلام، حادثه عاشورا حادثه عظیمی است که نقش تعیین کننده ای در سعادت مسلمانان و روشن شدن راه هدایت مردم داشته است، افزود: بزرگداشت این حادثه موجب می‌شود تا بتوانیم از برکات آن در جامعه نیز استفاده کنیم.
وی به رواج برخی بدعت ها در آیین های سوگواری ماه محرم اشاره کرد و داد: متاسفانه چند صباحی است که رسوخ برخی انحراف ها در عزاداری ها و مخدوش شدن پاره ای از نوحه ها و نمایش های مذهبی و آمیخته شدن خرافات و اموری موهن با سوگواری های محرم موجب رواج بدعت ها و تحریف هایی در آیین های بزرگداشت این حادثه عظیم شده است.
حجت الاسلام مصائبی جهل و بی اطلاعی، هوی و هوس و تمایلات خودخواهانه، غرض ورزی، انحراف افکار عمومی ازحق و حقیقت و تطمیع و تهدید را از جمله علل و عوامل بروز بدعت ها در آیین های سوگواری ماه محرم برشمرد و اظهار کرد: باید دانست که سنت ها و آداب عزاداری همچون قمه زنی، تیغ زنی و قفل زنی در سده های اولیه تاریخ اسلام و به خصوص عصر زندگانی امامان شیعه وجود نداشتند.
وی افزود: داخل کردن این اعمال زشت و نامشروع در اقامه عزا برای امام حسین(ع) از افسون‌های شیطانی و از گناهانی است که خدا و رسولش را به غضب می آورد و حتی خود امام حسین(ع) نیز که در راه زنده کردن دین رسول خدا به شهادت رسید هرگز از این اعمال راضی که نخواهدشد هیچ، بلکه از بدعتگزاران بیزاری نیز خواهد جست.
حجت الاسلام مصائبی گفت: در شرایط حاضر یکی از تلخ ترین اتفاق های مکرر در عزاداری برای سید و سالار شهیدان این است که مراسم سوگواری به گونه ای برگزار می‌شود که نماز عزاداران به تأخیر می افتد یا اینکه قضا می‌شود و این در حالی است که امام حسین(ع) روز عاشورا در آن شرایط سخت نیز از انجام فریضه در اول وقت کوتاهی نکردند.
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان به ضرورت رویکرد جدید به مسأله وعظ و پدیده روضه خوانی وخطابه با توجه به نیاز های مخاطبین با زبان روز تاکید کرد و گفت: معرفت حضرت امام حسین (ع) در مراسم عزاداری و بیان علل قیام سید الشهدا، سرودن اشعار مناسب و متناسب با شأن حضرت و حماسه عاشورا، آگاه کردن مردم و هیات های عزاداری با انواع تحریف ها و بدعت ها و جلوگیری از استفاده از ابزار و آلات لغو و دور از شأن در عزاداری ها، برگزاری ساده مراسم و دوری از تجمل ها و چشم و هم چشمی ها را از راهکارهای مبارزه با بروز بدعت های ناروا در آیین های سوگواری است.
وی خاطرنشان کرد: برای برگزاری مراسم متناسب با شأن امام حسین (ع) و یارانش، از سوی عزادران،مبلغان،مداحان، شاعران و نویسندگان، عزمی جدی و فراگیر باید به کار گرفته شود تا تحریف ها از چهره عزاداری ها زدوده شود.
به گزارش ایرنا، در زمان حاضر حدود یک هزار و 500 هیأت مذهبی در سطح استان زنجان ثبت شده است که از این تعداد حدود یک هزار و 200 هیأت فعال هستند.
7312/6085
خبرنگار: حسن اکبری** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.