عبدالرضا قدس روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: این شبکه در قالب سه ایستگاه جی.پی.اس احداث شده است.
وی بیان کرد: پایش ها از ابتدای هفته جاری آغاز شده است.
قدس اظهار کرد: با اینکه برای کمک به طرح های تحقیقاتی از نهادهای متولی درخواست بودجه کرده ایم، اما بودجه ای در اختیار این دانشگاه قرار نگرفته و تمام هزینه تحقیقات را دانشگاه علوم پایه پرداخت کرده است.
وی تاکید کرد: پیش از این نقشه نقاط زلزله خیز استان زنجان مطالعه، تهیه و به تمام مسئولان مربوطه اطلاع رسانی شده است، تا در صورت نیاز اقدامات لازم انجام گیرد.
زلزله شناس برجسته ایران افزود: در زمینه زلزله تحقیقات مطلوبی در استان انجام و طی سه سال (92تا94) بیش از 40 ایستگاه لرزه نگاری موقت در استان فعال شده است.
قدس بیان کرد: گسل شمال زنجان از جنوب غرب زنجان حوالی آزاد راه زنجان - تبریز شروع شده و تا شمال ارمغان‌خانه به مسافت ۶۵ کیلومتر ادامه پیدا می کند.
وی درباره اهمیت این مطالعات، گفت: این گسل دارای فعالیت لرزه‌ای بسیار کمی است، ولی مطالعات دقیق زمین‌شناسی نشان می‌دهد که بارها در گذشته سبب ایجاد زلزله شده است.
زلزله شناس برجسته ایران تاکید کرد: اگر این گسل شکسته شود، تمام طول گسل می‌تواند یک زلزله با بزرگی هفت و 2 دهم در مقیاس ریشتر تولید کند.
قدس با اشاره به هدف محققان دانشکده علوم زمین از نصب شبکه سه ایستگاهی جی.‌پی‌.اس در آب‌بر، زنجان و مهرآباد ماه‌نشان، تصریح کرد: این تحقیقات قصد دارد سرعت تجمع استرس بر روی این گسل مهم را اندازه‌گیری کند.
وی ادامه داد: به علت سرعت تغییر شکل بسیار کم در منطقه ذکر شده، پایش تغییر شکل پوسته در اطراف گسل زنجان، به صورت پیوسته و حداقل برای پنج سال آتی انجام خواهد شد.
به گزارش ایرنا، در این تحقیقات اعضای دانشکده علوم زمین از جمله مجید عباسی، اسماعیل شبانیان و عبدالرضا قدس حضور دارند.
استان زنجان در شمال غربی ایران قرار گرفته و با استان های آذربایجان غربی، گیلان، کردستان، قزوین، همدان، اردبیل و آذربایجان شرقی همسایه است، اکثر گسل های این منطقه فعال است و با این حال در صورت رعایت مسائل استاندارد در ساخت و ساز خطر جدی از بابت زلزله این استان را تهدید نمی کند.
طبق بررسی ها و مطالعات، شهر زنجان بر روی تقاطع 2 گسل فعال جنوبی و شمالی قرار دارد.
این 2 گسل مهم ترین تهدید شهر زنجان به شمار می آید، گسل سلطانیه از جنوب شهر زنجان تا شهر سلطانیه ادامه دارد.
بیشترین خطر از سمت گسل سلطانیه متوجه شهرهای ابهر و خرمدره است.
چون زنجان روی گسل اصلی زلزله قرار ندارد، در صورت دقت در ساختمان سازی ها، خطری متوجه مردم نخواهد بود.
گسل تبریز 10 برابر بیشتر از گسل زنجان قدرت تخریب دارد، در حالی که در صورت رخ دادن زلزله شدید در 2 گسل اصلی زنجان، شدت آن تا حداکثر 7.2 ریشتر خواهد بود.
3216/6085
خبرنگار: سجاد کریمی ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.