به گزارش ایرنا، گذشت آن زمانی که ضرب المثل ' نه همین لباس زیباست نشان آدمیت' مطرح بود، امروز همه خواهان ظاهر و باطن مطلوب و با کیفیت برای هر نوع محصولی هستند، موضوعی که کمتر از سوی تولیدکنندگان مورد توجه قرار گرفته و می گیرد.
بسته بندی انواع محصولات تولیدی در کشاورزی، صنایع دستی و صنعت، از جمله حوزه هایی است که هیچ نهاد، ارگان یا دستگاه خاصی مسئولیت آن را برعهده نمی گیرد و نمی تواند دستوری برای لزوم ایجاد رویه درست و قابل قبول در این زمینه صادر کند.
همین نبود متولی خاص و نظارت کافی هم موجب شده است تا به رغم تولید سالانه نزدیک به سه میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، فعالیت نزدیک به 45 هزار صنعتگر هنرمند صنایع دستی و فعالیت بیش از یک هزار و 300 واحد تولیدی و صنعتی در این استان، فقط تعداد انگشت شماری از تولیدکنندگان محصولی در بسته بندی زیبا و با کیفیت داشته باشند.
نبود بسته بندی مناسب از سویی در عرضه محصولات در داخل کشور و یافتن مشتری های داخلی و از سوی دیگر در معرفی برند تولیدکنندگان و در نهایت صادرات موفق محصولات نقش بسزایی داشته و دارد.
معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در این زمینه می گوید: تولید محصول و کالای با کیفیت با استانداردهای الزامی از سویی و از سوی دیگر عرضه آن در قالب بسته بندی مناسب، در میزان فروش و صادرات آن نقش مهمی ایفا می کنند.
علی کلانتری جذابیت را یکی از ابعادی می داند که نخستین آیتم جذب مشتری برای خرید محصول به شمار می رود و از همین رو هم معتقد است که بسته بندی خوب و با کیفیت مشتری را در خرید کالا متقاعد می کند و پس از این آیتم، سایر ویژگی های محصول دیده می شود.
وی بسته بندی را لازمه تمام بخش های تولید از مواد اولیه تا محصول نهایی اعلام می کند و بسته بندی خوب و با کیفیت را فرصتی برای عرضه سالم و بدون آسیب محصول در بازار می داند.
کلانتری تاکید می کند: بسته یک کالا به هر میزان که به سمت حلقه های نهایی تولید پیش می رود باید از زیبایی، جذابیت و کیفیتی برخوردار باشد تا اهمیت و کیفیت محصول را به نمایش بگذارد.
معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان به تاثیر نبود بسته بندی مناسب برای محصولات انحصاری ایران از جمله زعفران و زیتون اشاره می کند و ثمره آن را فروش این محصولات به نام سایر کشورها با بسته بندی شکیل و زیبا در بازارهای جهانی می خواند.
کلانتری معتقد است اگر تولیدکننده بسته بندی خوبی داشته باشد به محصول تولیدی خود بها داده است و علاوه بر ایجاد بار روانی مثبت در آن، می تواند به افزایش مشتری خود کمک کند.
محمود ضرابی مدیرعامل پوشاک نانو مهیار زنجان و کارآفرین نمونه کشوری که طی سال جاری موفق به دریافت نشان عالی کارآفرینی و صنعت کشور شده است، طراحی منحصر به فردی برای محصولات خود دارد و یک بسته بندی موفق را نیازمند حضور تیم حرفه ای طراحی می داند.
ضرابی تولید کننده انواع جوراب و پوشاک با نانو الیاف است و محصولات خود را در بسته بندی های چوبی خاصی قرار می دهد که به گفته خود او، نمونه چنین طرحی برای بسته بندی در جهان تولید نشده است.
ضرابی تاکید دارد که تولیدکننده خوب باید بر روی کیفیت محصول کار کند و این محصول با کیفیت باید در یک بسته بندی خوب عرضه شود چرا که در غیر این صورت، محصول بدون بسته بندی خوب، کیفیت خود را نشان نمی دهد.
این کارآفرین زنجانی اضافه می کند: مردم کیفیت کالا را در ابتدا در نوع بسته بندی مد نظر قرار می دهند.
وی ادامه می دهد: برای دستیابی به یک بسته بندی خوب علاوه بر استفاده از تیم طراح حرفه ای، باید از تجربه کشورهای بزرگ اروپایی و پیشگام در این زمینه استفاده کرد تا در کنار ادغام با ابتکار عمل، به یک نتیجه مطلوب دست یافت.
ضرابی نقطه عطف پیشرفت و ترقی روز افزون خود را استفاده از همین بسته بندی خلاقه و منحصر به فردی اعلام می کند که محصولات را در آن قرار می دهد.
هومن عبدالهی از دیگر تولیدکنندگان زنجانی که محصول خاصی تولید می کند و محصولات بهداشتی وی نیاز به بسته بندی مناسبی دارد و از همین رو بسته بندی را نخستین گامی می داند که مشتری برای خرید کالا، جذب آن می شود.
مدیرعامل شرکت پارس پرند دیبا که تولید کننده انواع دستمال های بهداشتی و مرطوب است می گوید: برای مشتری ابتدا شکل ظاهری مهم است و پس از آن کیفیت محصول داخل بسته بندی دیده می شود و به همین علت یک کیفیت خوب در قالب بسته بندی بد به فروش نمی رود.
عبدالهی با بیان اینکه در برخی صنایع همچون شیرینی و شکلات حرکت های خوبی برای بسته بندی شده است، ضعف بسته بندی در سایر کالاهای تولیدی را مشهود می داند و می گوید: بسته بندی فقط ظاهر ماجرا نیست و علاوه بر زیبایی ظاهری نیاز به کیفیت هم دارد.
وی ادامه می دهد: شاید برخی بسته بندی های موجود از نظر ظاهری خوب باشند اما از لحاظ کیفیت حرفی برای گفتن ندارند.
عبدالهی تاکید دارد که دولت نباید وارد حوزه بسته بندی شود و صنایع خصوصی هم تا مجبور نشوند دنبال این موضوع نمی روند.
وی معتقد است باید در بازار رقابت شکل بگیرد و زمانی که جنس خوب با بسته بندی قابل قبول عرضه شود، باقی تولیدکننده هم به دنبال عرضه محصول در چنین شرایط می روند اما در حالی که مصرف کنندگان درخواستی در این زمینه ندارد یا جنس مشابهی برای مقایسه در اختیار آنان نیست، مجبور به تحمل همین وضعیت هستند.
سید محمد حسین میرابوالفتحی از جمله معدود دارندگان واحد فرآوری محصولات کشاورزی در استان زنجان است که از بسته بندی خوب و قابل قبولی برای زیتون طارم استفاده می کند و نوع بسته بندی را در میزان استقبال مصرف کنندگان از محصول موثر می خواند.
مدیرعامل شرکت سبز دشت طارم نقطه ضعف محصولات کشاورزی را نبود بسته بندی و فرآوری می داند و می گوید: محصول خام همان محصول خام است، تولیدات کشاورزی ما ارزش افزوده پایینی دارند و ریشه اغلب آن همین فقدان بسته بندی است.
میرابوالفتحی اضافه می کند: اعتقادی به ورود دولتمردان به این حوزه ندارم و بخش خصوصی باید همت کند و اگر تلاش کرد دولتمردان را به دنبال خود خواهد کشاند.
همانطور که در هر کالایی، صحبت از عرضه و تقاضا می کنیم، باید متوجه باشیم که بسته بندی هم بخشی از قانون عرضه و تقاضاست، این جمله ای است که میرابوالفتحی به سخنان خود می افزاید.
وی تاکید دارد که اگر بسته بندی محصولات درست، تولید اصلاح و ماشین آلات به ویژه در بحث بسته بندی بهینه و به روز رسانی شود، به حتم قدرت صادرات هم افزایش می یابد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان هم نبود بسته بندی درست و قابل قبول را نقطه ضعف تمام بخش های تولیدی این استان و کشور می داند و می گوید: آنچه که نیاز امروز تولید کشور است، فقط حمایت و رویکردهای حمایتی نیست.
غلامحسین جمیلی می افزاید: خود تولیدکنندگان باید یک پویایی داشته باشند تا در مسیر خروج از وضعیت فعلی و بهتر شدن و تغییرات مهم گام بردارند.
وی حرکت های نوآورانه، خلاقانه، تلاش مضاعف و قدری افزایش ریسک و مسائلی از این دست را بهانه هایی می داند که می تواند در زمره فعالیت های مضاعف برای بهبود تولید مد نظر قرار بگیرند.
جمیلی تاکید می کند: از ابزار های دیگر در زمینه بهبود تولید نگرش های نو در زمینه عرضه و بسته بندی است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان می گوید: در عرضه محصولات مختلف به لحاظ اشکال گوناگون بسته بندی و استفاده از مدل های این چنینی، با نیاز مشتریان و حتی با رقبای خود فاصله بسیاری داریم.
وی ادامه می دهد: در بحش های مختلف و ابتدایی، می توان مشاهده کرد که بسته بندی مطلوبی ایجاد نشده است و این کمبود در صنایع دستی، کشاورزی، صنایع غذایی و مواد فاسد شدنی بیش از سایر بخش ها به چشم می آید.
جمیلی با بیان اینکه اغلب بخش های تولیدی عاری از یک برند سازی و بسته بندی هستند، تصریح می کند: بسیاری از تولیدکنندگان به علت دسترسی نداشتن به عرضه محصولات خود در بازارهای جهانی و گسترده، هزینه برای بحث های بسته بندی را به شدت سخت و نشدنی تصور می کنند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان بخشی از مشکلات ناشی از عرضه و فروش محصولات زنجانی را متوجه همین بسته بندی مناسب می داند و می افزاید: اگر یک بسته بندی خوب باشد، به حتم مشتری می تواند انتخاب های بهتری داشته باشد.
خود تولیدکنندگان باید وارد و برای اصلاح این وضعیت دست به کار شوند، این جمله ای است که جمیلی می گوید و به آن اضافه می کند: متاسفانه این ضعف در بسیاری از فضاها وجود دارد و موجب شده است تا تکنولوژی لازم برای این نوع اقدامات شکل نگیرد و تولیدکنندگان از ارزان ترین روش برای بسته بندی استفاده کنند.
با این وضعیت باید طرحی نو در انداخت و صنعتگران و تمام افرادی که با تولید هر نوع محصولی ارتباط دارند را متقاعد به استفاده از فناوری خاصی در حوزه بسته بندی کرد که امروز در جهان صحبت های بسیاری برای گفتن دارند.
شاید نقطه ضعف فروش محصولات زنجانی و ایرانی در بازارهای جهانی همین نبود و ضعف بسته بندی خوب و با کیفیت باشد و رفع آن بتواند گرهی از کار این حوزه باز کند.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.