به گزارش ایرنا ، شهرداری نهادی عمومی ، غیردولتی، محلی و خودکفا بوده و مانند دیگر نهادهای دولتی از بودجه دولتی استفاده نمی‌کند ، به همین دلیل باید دارای درآمد محلی برای اداره خود باشد که این درآمد توسط شورای اسلامی شهر به تصویب رسیده و در قالب عوارض از مردم اخذ می شود.
با نگاهی گذرا به تاریخ شهرداران بر سر کار آمده شهر زنجان نام 'علی اکبر توفیفی' به عنوان اولین شهردار شهر زنجان در سال 1305 ثبت شده و در این میان بناهای عام‌المنفعه‌ای همچون رختشویخانه، بنای مسجد غریبیه، احداث نخستین مدرسه در محله سرچشمه زنجان (مدرسه توفیق) و غیره را انجام داده است.
بر این اساس می توان گفت، عمر مدیریت شهری زنجان قدمت حدود 47 ساله داشته و از سال 49 تاکنون 24 به عنوان شهردار مشغول به خدمت بودند و در این میان شهردارانی فعالیت داشتند که حتی کمتر از یکسال جابجا شدند و ثبات در این بخش چندان قابل ملموس نبوده است.
از دور اول تا دور چهارم شهر زنجان به مدت 18 سال، 18 سرپرست و شهردار بر سر کار آمده اند و به عبارت دیگر حتی به طور میانگین عمر خدمتی شهرداران و یا سرپرستان شهرداری کمتر از یک سال بوده و این موضوع از بی ثباتی ها در این بخش حکایت دارد.
این در حالی است همزمان با آیین تحلیف شورای پنجم و پس از انتخاب روسای شوراها انتخاب شهرداران مورد توجه بود و در تعدادی از شهرهای استان شهردار تعیین و در اغلب مناطق شهرهای استان، هنوز این فرآیند به نتبجه نرسیده و در حد سرپرستی مشغول به فعالیت شده اند.
قبل از آغار به کار فعالیت شورای پنجم، عزل و نصب شهرداری یکی از مناطق شهر زنجان با حاشیه هایی همراه بود، سمانه شاددل اولین شهردار زن در زنجان که یک هفته پیش با حکم شهردار سابق به سمت سرپرست شهرداری منطقه 2 این شهر منصوب شده بود ، اوایل هفته جاری توسط سرپرست شهرداری منتخب شورای پنجم برکنار و داوود نوری به عنوان جایگزین وی معرفی شد.
این حاشیه ها همچنان ادامه داشت به طوری که مدیرکل امور شهری و شوراهای اسلامی استانداری زنجان نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد که انتصاب شهردار جدید منطقه 2 از سوی سرپرست شهرداری بدلیل سپری نکردن مراحل قانونی انتصاب وجاهت قانونی نداشت و معرفی داود نوری در این سمت صحیح نبود.
و این در حالی است هم اکنون مسعود قربانی بعنوان سرپرست شهرداری منطقه 2 زنجان منصوب و معارفه شده است.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای اسلامی استانداری زنجان در این ارتباط با تعیین و نحوه تعیین شهردار به خبرنگار ایرنا گفت: در اجرای بند یک ماده 80 قانون قانون تشکیلات وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، اولین وظیفه شوراهای اسلامی شهر انتخاب شهردار است.
حمیدرضا عزیر پور افزود: انتخاب شهردار باید با رعایت کامل مفاد آیین نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار مصوب سال 77 هیات وزیران باشد.
وی خاطرنشان کرد: پس از انتخاب شهردار توسط شورای اسلامی شهر در شهرهای زیر 200 هزار نفر ، فرد مورد نظر جهت صدور حکم به استاندار و در شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت فرد انتخابی به سمت شهردار به وزیر کشور جهت سیر مراحل قانونی و صدور حکم معرفی خواهد شد.
کارشناس امور شوراهای استانداری زنجان نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بر این اساس از 21شهر این استان شهرداران پنج شهر نیک پی، هیدج،صائین قلعه، سلطانیه و حلب مشخص شده که مراحل اداری خود را سپری می کند.
علی اسدی افزود: شهرداران 16 شهر این استان مشخص نشده و بر اساس قانون شوراها سرپرست تعیین شده که از این تعداد یک نفر زن نیز به عنوان سرپرست شهرداری ارمغانخانه تعیین شده و در این میان شوراهای اسلامی شهر و روستا مکلفند در مدت سه ماه نسبت به انتخاب و
معرفی شهردار پیشنهادی به استانداری اقدام کنند.
وی اظهار کرد: در قانون شوراها تاکید شده در اولین فرصت شوراها، نسبت به انتخاب شهردار اقدام کنند و این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است.
کارشناس امور شوراهای استانداری زنجان ادامه داد: تاکنون شهرداران نیک پی ، صائین قلعه و حلب انتخاب و در واقع ابقا شده اند و برای شهرهای هیدج و سلطانیه نیز شهرداران جدیدی برای فعالیت پیشنهاد داده شده است.
وی، با اشاره به سوابق اجرایی شهرداران تعیین شده پنج شهر استان خاطر نشان کرد: بر این اساس مجتبی شریفی که هم اکنون شهردار نیک پی انتخاب شده ، یک دوره شهردار بوده و ناصر حقانی نیز شهردار صائین قلعه نیز در دوره چهارم در این سمت فعالیت داشته و سوابق اجرایی دیگر وی ، در حدود یکسال شهردار ابهر بوده است.
اسدی می افزاید: 'حمید احمدی' نیز که از سوی شورای پنجم به عنوان شهردار حلب انتخاب شده در دوره چهارم نیز در این سمت مشغول بکار بوده و در واقع ابقا شده است.
وی اضافه کرد: برای شهر سلطانیه نیز' عزیر افشار' که سابقه فعالیت شهردار هیدج ، ماهنشان، سو کند، سریش آباد و بیجار استان سنندج، را در کارنامه فعالیت کاری داشته از سوی شورای شهر به عنوان شهردار جدید انتخاب و 'مسعود امیدی' نیز به عنوان شهردار جدید هیدج انتخاب شده است.
کارشناس امور شوراهای استانداری زنجان ادامه داد: براساس بخشنامه وزارت کشور ، فردی که فعلا شهردار بوده و شورای جدید نیز وی را به عنوان شهردار برای طی دوره پنجم شورای انتخاب کرده، شهردار فعلی نیز تا زمان صدور حکم انتخاب توسط مرجع ذی صلاح (استاندار، وزیر کشور)فعالیت شهردار کمافی سابق ادامه دارد.
وی ادامه داد: به عنوان مثال شهرداران نیک پی، صائین قلعه و حلب که شهرداران کنونی آنها انتخاب شده اند این سه نفر تا صدور حکم جدید به فعالیت خود ادامه می دهند.
اسدی اظهار کرد: شکل دوم انتخاب نیز به این صورت است که فرد جدیدی به عنوان شهردار انتخاب شده باشد، در آن موقع شورا نسبت به تعیین سرپرست که مدت آن حداکثر سه ماه خواهد بود اقدام خواهد کرد ، یعنی شورا فرد جدیدی را به عنوان شهردار انتخاب کرده فعالیت وی خاتمه یافته محسوب می شود ، بدلیل آنکه دوران حکم تا پایان دوره چهارم بوده و شورا تمایلی به انتخاب نداشته است.
کارشناس امور شوراهای استانداری زنجان همچنین در ارتباط با فرآیندحکم شهردار نیز خاطرنشان کرد: شورا پس از رایزنی با فرد مورد نظر برای تصدی شهرداری به استانداری معرفی و سپس به معاونت عمرانی ارجاع می شود و پس از این مرحله نیز از طریق اداره کل امور شهری و شوراها اقدامات لازم از قبیل استعلامات در کوتاهترین زمان ممکن انجام می گیرد و در نهایت به صدور حکم فعالیت صادر می شود.
به گزارش ایرنا، در نتیجه سرشماری سال 95، جمعیت کل استان زنجان یک میلیون و 57 هزار و 461 نفر برآورد شد.
7320/8068
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار : اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.