میر موسی انیران روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: متاسفانه صنایع دستی سلطانیه و این استان مغفول مانده و فعال کردن این بخش از ابعاد گوناگون نتایج مثبتی را به همراه دارد.
وی اظهار کرد: بر این اساس برای راه اندازی کارگاههای صنایع دستی در کنار گنبد سلطانیه توانمندسازی گروههای هدف و ارائه آموزش های تخصصی در این بخش مورد توجه قرار گرفته و در این راستا اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.
انیران خاطرنشان کرد: با ایجاد این کارگاهها غرفه ای بنام هنرجویان رشته های مختلف صنایع نیز در کنار این آثار تاریخی ایجاد که این مهم به معرفی و شناساندن بیشتر این بخش منتهی خواهد شد.
وی ادامه داد: یکی از برنامه های مهم میراث جهانی گنبد سلطانیه و اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی این استان سرمایه گذاری در حوزه صنایع دستی بوده و در این راستا راه اندازی فروشگاههای دایمی نیز مورد توجه قرار گرفته است.
رئیس پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه ادامه داد: این گنبد تک قطبی نیست و به عموم مردم تعلق دارد و لذا مشارکت دستگاه های متولی بویژه مسوولان استانی توسعه و جذب بیشتر گردشگران را بدنبال دارد.
وی خاطر نشان کرد: هم اکنون چمن گنبد سلطانیه با چاه های اطراف این گنبد آبیاری می شود و چندان با مشکل جدی مواجه نیست و در صورت توجه بیشتر می توان از بروز مشکلات احتمالی آن جلوگیری کرد.
به گزارش ایرنا، سالانه حدود 140 هزار گردشگر داخلی و خارجی از گنبد جهانی سلطانیه بازدید می کنند.
گنبد سلطانیه یادگار دوره ایلخانیان در ایران است و یکی از آثار ثبت شده کشور در فهرست میراث جهانی محسوب می شود.
این گنبد به دست سلطان محمد الجایتو در قرن هفتم احداث شده و هم اکنون بزرگترین گنبد خشتی جهان بشمار می آید.
بر اساس سرشماری سال گذشته ، سلطانیه با 25 هزار و 480 نفر جمعیت در 40 کیلومتری از مرکز استان زنجان قرار دارد.
7320/8068
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.