به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام ستاد هدفمند سازی یارانه ها، هم اکنون یک میلیون نفر در زنجان یارانه 455 هزار ریالی ماهانه دولت را دریافت می کنند.
مجموع مبلغی که ماهانه به نام یارانه ها به حساب زنجانیان واریز و به سبب خرد بودن راهی بازار و مصرف غیر مولد می شود به 455 میلیارد ریال می رسد، هزینه ای بیش از تمام اعتباری که صرف ساخت پل امام حسین(ع)در تقاطع بیجار شده است.
سالانه این مبلغ به پنج هزار و 640 میلیارد ریال می رسد، رقمی که به تنهایی از کل بودجه پیش بینی شده دولت برای استان زنجان به مراتب بیشتر است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان کل اعتبارات این استان در سال 92 از محل درآمدهای عمومی را 2 هزار و 572 میلیارد و 327 میلیون ریال اعلام می کند، رقمی کمتر از 50 درصد یارانه پرداخت شده به مردم زنجان در همین سال.
شهرام طهماسبی جمع کل اعتبارات سال 93 را 2 هزار و 719 میلیارد و 537 میلیون ریال بیان می کند و آن را رقمی در حدود نیمی از یارانه های پرداخت شده در همان سال می خواند.
وی اظهار می کند: در حالی رقم 2 هزار و 501 میلیارد و 455 میلیون ریال مجموع کل اعتبارات سال 94 محسوب می شود که این رقم کمتر از 50 درصد یارانه های واریز شده به حساب زنجانی ها در همان سال است.
طهماسبی می افزاید: رقم کل اعتبارات سال 95 به 2 هزار و 941 میلیارد و 800 میلیون ریال می رسد، عددی که اندکی بیش از نصف یارانه پنج هزار و 460 میلیارد ریالی پرداخت شده است.
در حالی مجموع بودجه کل استان زنجان طی چهار سال 92 تا 95 به 10 هزار و 735 میلیارد و 119 میلیون ریال می رسد که یارانه پرداخت شده به یک میلیون نفر از زنجانی ها رقمی معادل21 هزار و 840 میلیارد ریال است.
بحث پرداخت یارانه های نقدی به مردم موضوعی است که همواره مورد نقد معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان بوده و هست.
جواد رحمتی می گوید: هم اکنون تکمیل تمام پروژه های عمرانی نیمه کاره استان زنجان به رقمی نزدیک به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، مبلغی که به آسانی می تواند با مدیریت یارانه ها تامین شود.
وی تاکید می کند: کل اعتبار مورد نیاز اجرای پروژه بزرگ سبزه میدان به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، پروژه ای که می تواند چهره شهر زنجان را به کلی دگرگون سازد اما این مبلغ به تنهایی به مراتب بیش از مجموع اعتبارات عمرانی زنجان محسوب می شود.
رحمتی می افزاید: در حالی که پروژه پتروشیمی زنجانی امروز می تواند با پرداخت 300 میلیون دلار معادل یک هزار میلیارد ریال بر روی غلطک عملیات اجرایی بیفتد و با سرعت بیشتری اجرا شود که تاکنون دولت یازدهم مجبور به پرداخت حداقل 10 هزار و 735 میلیارد و 119 میلیون ریال در قالب یارانه به مردم استان زنجان بوده است.
تاکنون 77 دوره یارانه 455 هزار ریالی به حساب زنجانی ها واریز شده است، که در مجموع رقمی معادل 35 هزار و 35 میلیارد ریال به شمار می آید عددی در حدود تمام سرمایه گذاری صنعتی سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا سال 92 در استان زنجان.
استاندار زنجان هم در خصوص یارانه های نقدی پرداخت شده به شهروندان می گوید: قرار نیست درآمدها مالیاتی صرف پرداخت یارانه ها شود.
اسدالله درویش امیری تاکید می کند: باید این هزینه هایی که به سختی از مودیان مالیاتی دریافت می شود، برای توسعه زیر ساخت های کشور و به تبع آن استان زنجان هزینه شود تا زمینه ساز ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای مردم باشد.
رقم 455 هزار ریال، در وهله نخست عدد واریزی ناچیزی محسوب می شود که به ازای هر شهروند به حساب خانوارها ریخته می شود اما همین عدد همان قطره ای از دریاست که در مجموع می تواند انبوهی از مشکلات کشور در حوزه اجرای پروژه های عمرانی، زیر ساختی، تولیدی و سرمایه گذاری را مرتفع کند.
این موضوع و اعداد و ارقام به نظر کوچک، باید مد نظر تمامی افرادی قرار گیرد که خواهان برخورداری از توسعه ای پایدار، تولید، اشتغال و کسب درآمد مناسب برای امرار معاش هستند.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.