برای توسعه اقتصادی نیازمند مهیا شدن زیرساخت‌های آن هستیم. بدون ایجاد این زیرساخت‌ها نباید انتظار داشت چرخ‌های اقتصاد بچرخد. آب یکی از نیازهای اساسی برای رونق اقتصادی است.
در استان زنجان صنعت روی یکی از حوزه‌های اصلی اقتصاد محسوب می‌شود؛ صنعتی قدیمی و در حال رشد که توانسته در اشتغالزایی و کسب درآمد نقش بسزایی ایفا کند. اما این صنعت هم مانند هر صنعت دیگری با مشکلات خاص خود دست و پنجه نرم می‌کند که یکی از آنها کمبود آب است. همین موضوع عاملی شده تا آب فروشی توسط کشاورزان و باغداران در زنجان روشی برای جبران کمبود این مایع حیاتی محسوب شود.
این موضوع تا آنجا پیش رفت که نماینده ولی فقیه در استان به این ماجرا واکنش نشان داد و در مراسم سالروز تشکیل جهاد سازندگی زبان به انتقاد باز کرد و گفت: آب فروشی در مزارع توسط برخی کشاورزان و باغداران انجام می‌شود و باید هر چه سریع‌تر برای این معضل چاره‌ای اندیشید.
آیت‌الله «علی خاتمی» افزود: برنامه‌ریزان جامعه درصدد برطرف کردن مشکلات این چنینی و بررسی سطح اراضی زیر کشت با استفاده از منابع آبی هستند.
گرچه مدیران آب منطقه‌ای به این موضوع صحه می‌گذارند و آب فروشی را به این شرکت‌ها تایید می‌کنند، اما صاحبان شرکت‌های روی ادعا می‌کنند که توانسته‌اند بر این مشکل غلبه کنند و تا حدود زیادی بر این مسأله فائق بیایند.
اگر سری به آمار شرکت‌های روی در استان بزنیم، بیش از 80 کارخانه روی در مناطق مختلف استان پراکنده شده‌اند. پراکند‌گی این شرکت‌ها نیز یکی از دلایلی است که باعث شده مشکل کمبود آب به قوت خود باقی بماند.
همه این سخنان در حالی مطرح می‌شود که بنا به گفته کارشناسان، میزان برداشت آب به وسیله باغدارن برای فروش زیاد قابل توجه نیست و حتی 10 درصد نیاز این صنعت را پاسخ نمی‌دهند. از طرفی نیز تعداد چاه‌های غیرمجاز در استان به حدی است که پیش بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک در خصوص تامین آب با مشکلات جدی‌تری روبه رو شویم.
«حسین مهدی‌نژاد» معاون برنامه‌ریزی آب منطقه‌ای استان موضوع آب‌فروشی توسط باغداران و کشاورزان را تایید و اظهار می‌کند: برای این‌که بتوانیم این مشکل را حل کنیم نیاز به بررسی موضوع و ارائه راهکار برای آن هستیم که در حال حاضر همه شرکت‌های روی هم با معضل کم آبی مواجهند.
وی با اعلام این‌که برای حل موضوع آب فروشی نیاز به حفر چاه است، اظهار می‌کند: برای حفر چاه باید موقعیت کارخانه‌های روی بررسی شود، چرا که در برخی مواقع انتقال آب چاه به شرکت‌ها هزینه زیادی را در بردارد.
مهدی نژاد به گفتن این سخنان اکتفا نکرده و از جریان بازار سیاه آب فروشی در بین باغداران و صاحبان شرکت‌های روی پرده برمی‌دارد. وی ادامه می‌دهد: باید این معضل هر چه سریع‌تر حل شود.
وی با اشاره به این نکته که بیشتر شرکت‌های روی با این موضوع دست به گریبان هستند، ادامه می‌دهد: آب به قیمت‌های مختلفی به فروش می‌رسد، اما طبق تحقیقات انجام شده هر متر مکعب آب به قیمت هزار تومان به فروش می‌رسد.
معاون برنامه‌ریزی آب منطقه‌ای استان سپس دست به مقایسه قیمت‌ آب فروشی و آب معدنی زد و ادامه داد: هر لیتر آب معدنی 1000 تومان به فروش می‌رسد، در حالی که قیمت هر متر مکعب آبی که توسط کشاورزان و باغداران به فروش می‌رسد هم هزار تومان است.
مهدی‌نژاد در خصوص حفر چاه‌های غیر مجاز توسط برخی از صاحبان کارخانه‌ها در محل کارخانه اظهار می‌کند: ما نمی‌توانیم داخل کارخانه‌ها برای بازدید برویم و چنین مواردی باید به ما گزارش شود.
وی می‌افزاید: از آنجا که شرکت‌های روی پراکنده هستند، نمی‌توان برای همه آنها چاه جداگانه‌ای حفر کرد، چرا که این کار مستلزم صرف هزینه‌های زیادی است. اما می‌توان با حفر چاه‌های مجاز و انتقال آن با تانکر جلو آب فروشی و به وجود آمدن بازار سیاه در خصوص این موضوع را گرفت.
عضو هیات مدیره شهرک روی در پاسخ به این سوال که وضعیت آبرسانی به این شرکت‌ها در حال حاضر چگونه است، اظهار می‌کند: مقرر شد با بهره‌برداری از تصفیه خانه کوشکن موضوع انتقال آب برای مصارف صنعتی حل شود.
«عباس پناهی» به گفتن این جمله اکتفا نمی‌کند و ادامه می‌دهد: در حال حاضر مشکل کم آبی در شهرک‌های روی حل شده و فقط 20 درصد از شرکت‌های روی با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. وی می‌افزاید: آب‌های سطحی حاشیه زنجانرود در پایین منطقه زنجان جمع می‌شود و صاحبان صنایع با مجوز آب‌ها را به شرکت انتقال دادند. پناهی ادامه می‌دهد: به دلیل تبخیر آب در فصل تابستان به دنبال اخذ مجوز از سازمان آب و فاضلاب برای حفر چاه در منطقه پایین شهر یعنی در منطقه حسینیه، بابایان و اصغریه هستیم تا به این ترتیب مشکل کمبود آب رفع شود.
6085/7312
دریافت: حسن اکبری** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.