بهرام حاجی کریم روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون 28 خانواده جذامی در این استان تحت پوشش انجمن خیریه حمایت از مسلولین و جذامیان قرار دارند که در هر کدام از خانواده ها یک فرد مبتلا به جذام است و درمان های لازم را دریافت می کند.
وی یادآوری کرد: باسیل جذام در سال های نه چندان دور در تعدادی از مومیایی ها کشف شد و این موضوع نشانه قدمت این بیماری است.
حاجی کریم افزود: بیماری جذام که عامل آن باکتریایی است، از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود و بیماری ترسناکی نیست.
به گفته وی، این بیماری، پوست، اعصاب محیطی و اعضای مخاطی مانند چشم‌ها و حتی مجاری تنفسی را مورد حمله قرار می دهد.
وی بیان کرد: تماس مستقیم فرد سالم با فرد جذامی مشکلی ندارد و فرد مبتلا در صورت وجود زمینه های ژنتیکی می تواند فرد مقابل را نیز به این نوع بیماری مبتلا کند.
این متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: امکان انتقال بیماری با شرایط ذکر شده وجود دارد و بر این اساس برنامه مبارزه با بیماری سل و جذام نیز طی سال های گذشته در این کشور اجرا شده و نتایج موثری را نیز به دنبال داشته است.
وی ابراز کرد: در صورت شناسایی بیماران مبتلا به جذام و انجام درمان های بهنگام می توان تا حدود زیادی از پیشرفت این بیماری جلوگیری کرد، هر چند عوارضی بر جای می گذارد.
رئیس انجمن خیریه حمایت از مسلولین و جذامیان استان زنجان ادامه داد: بیماری جذام به 2 نوع ظهور و بروز می کند و بسته به نوع علائم آن اقدامات درمانی لازم انجام می شود.
وی اظهار کرد: بیماری جذام در نوع اول به صورت لکه های پوستی که در آن اختلال حسی وجود دارد، بروز می کند، اما در نوع 2 بیماری به دلیل آنکه تعداد باسیل ها بسیار بالاست، آسیب های متعددی را در بخش های مختلف بدن ایجاد می کند.
حاجی کریم افزود: در صورت شناسایی مبتلایان به بیماری جذام و درمان های بهنگام بیمار به طور کامل بهبود می یابد.
وی بیان کرد: خوشبختانه با راه اندازی اولین انجمن خیریه مرتبط با بیماری ها در این استان نسبت به شناسایی بیماران مبتلا اقدام شده است و هم اکنون نیز به لحاظ کمک مالی و دارویی تحت نظر این انجمن قرار دارند.
این متخصص بیماری های عفونی خاطرنشان کرد: اغلب بیماران تحت پوشش به لحاظ اقتصادی در وضعیت نامناسبی قرار دارند و از سوی دیگر عوارض ناشی از ابتلا به این بیماری امکان کار و فعالیت مبتلایان را سلب کرده است.
7320/6085
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.