به گزارش ایرنا ، ساعت 11 روز دوشنبه تعدادی از نامزدان غیر منتخب شورای اسلامی شهر زنجان در مقابل فرمانداری شهرستان تجمع کردند تا به این طریق اعتراض خود نسبت به نتایج انتخابات و تخلفاتی را که مشاهده کرده اند، اعلام کنند.
این نامزدها که تعداد آنان نزدیک 30 نفر بود، پس از نزدیک 40 دقیقه توقف، به درخواست معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار راهی دفتر این معاونت شدند تا بتوانند اعتراض خود را به گوش مسئولانب رسانند.
یکی از نامزدها از استفاده چندین باره از تعرفه ها سخن می گفت و دیگری نسبت به پاره شدن بنرهای تبلیغاتی اعتراض می کرد.
یکی از نامزدها از جابجایی آرا سخن می گفت و شخص دیگری نسبت به حضور کد 2 نامزد در یکی از شعب اخذ رای اعتراض داشت.
یکی از نامزدها، مدعی بود فقط در یک شعبه هشت هزار رای دریافت کرده است و نامزد دیگری می گفت فقط در یکی از شعب با خبر است که یکهزار و 400 رای تا ساعت 16 روز 29 اردیبهشت داشته است.
فرماندار شهرستان زنجان که پیش از این هم در نشست خبری خود اعلام کرده بود، در پاسخ به این نامزدهای غیر منتخب معترض گفت: قانون فرصت 48 ساعته پس از اعلام نتایج را برای اعتراض نسبت به نتیجه آرا مشخص کرده بود.
رسول بیات افزود: این مهلت 48 ساعته به پایان رسید و طی این مدت 35 مورد شکایت به فرمانداری رسید.
وی یادآورشد: هیات اجرایی فرصت پنج روزه ای برای بررسی این شکایت ها داشت که طی سه جلسه هیات اجرایی و هیات نظارت به طور مشترک تک تک این درخواست ها را بررسی کردند.
بیات اظهار کرد: هم اکنون مهلت قانون اعتراض به اتمام رسیده است و نمی توان اعتراض این نامزدها را پذیرفت.
فرماندار شهرستان زنجان گفت: اینکه عده ای به این شکل خارج از فضای قانونی وارد شوند و افکار عمومی را مشوش کنند، قابل قبول نیست.
وی اضافه کرد: به این افراد توصیه می کنیم که به مسیر قانونی بازگردند و از نتایج قانونی انتخابات تبعیت کنند.
بیات خاطرنشان کرد: در هر شعبه به طور متوسط، حداکثر می توان برای یک شخص یکهزار و 500 رای جمع کرد، چگونه برخی نامزدهیا معترض انتخاب نشده، مدعی ثبت هشت هزار رای یا بیشتر هستند؟
فرماندار شهرستان زنجان گفت: تاکنون آرای صندوق حتی یک شعبه هم باطل اعلام نشده است و این افراد باید بدانند که دوران طومار جمع کردن به سر آمده و امکان تخلف با وجود بیش از 20 نفر بر سر یک صندوق وجود ندارد.
مدیرکل انتخابات و سیاسی استانداری زنجان هم در این زمینه گفت: ما 9 عضو اصلی و 6 عضو علی البدل برای شورای شهر زنجان داریم و در نهایت 15 نفر باید انتخاب می شدند.
بهروز مهدوی ادامه داد: قانون می گوید که شکایت باید در وقت قانونی و دارای مشخصات شاکی باشد و این شکایت در هیات مشترک اجرایی و نظارت بررسی شود که آیا وارد است یا خبر؟
وی خاطر نشان کرد: اگر این هیات اجرایی، وارد ندانست هیچ مرجع دیگری نمی تواند این شکایت را وارد اعلام کند.
مهدوی تاکید کرد: در انتخابات مکانیزه و الکترونیک هیچ شخصی دخالت نکرده و یک حسن دارد که صورت جلسه و نتایج را خود صندوق منتشر می کند و در این صورت امکان هیچ نوع دخل و تصرفی در نتایج وجود ندارد.
مدیرکل انتخابات و سیاسی استانداری زنجان گفت: در صورتی که شکایت های این معترضان وارد بود، مسئولان می توانستند تعدادی از صندوق ها را به صورت اتفاقی انتخابات و آرای آن را باز بینی کنند.
وی تصریح کرد: نتایج به شکل تایپ و چاپ شده در اختیار مسئولان قرار می گیرد و به هیچ عنوان فرصت اصلاح آن وجود ندارد.
مهدوی به ادعای برخی از نامزدهای معترض انتخاب نشده مبنی بر بسته شدن زود هنگام در برخی شعب اخذ رای اشاره کرد و افزود: شورای نگهبان اعلام کرده بود که آرای دریافتی بعد از ساعت 24 روز 29 اردیبهشت باطل بود، در سیستم مکانیزه زمان آرای صادر شده ثبت می شود و در این مورد هم هیچ شخصی حق و امکان دخل و تصرف ندارد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان گفت: فرمانداران طبق قانون موظف به بررسی تمام اعتراض ها هستند و اگر وارد نبود جای اعتراض مجدد وجود ندارد.
سید بیوک موسوی اعلام کرد: مسئولیت اصلی پاسخگویی و رفع مشکل به طور مستقیم با فرمانداری است.
در حالی این اعتراض ها مطرح شد که معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار شهرستان زنجان گفت: اغلب اعتراض ها بر برگزاری الکترونیکی انتخابات بود، چرا که بسیاری از این افراد از فرآیند این انتخابات آگاهی نداشتند و آن را تجربه نکرده بودند.
سید بهزاد شفیعی اضافه کرد: کارشناس فنی فرمانداری در جمع معترضان توضحیات لازم را داد و بسیاری از این معترضان قانع شدند.
با این حال قانون همه مسیرهای مشخص شده برای بررسی اعتراض آنها را با زمانبندی مشخص کرده است.
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا جمعه 29 اردیبهشت ماه امسال بطور همزمان در سراسر کشور برگزار شد.
3001/8068
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.