به گزارش ایرنا، نباید مساله اعتیاد برای مردم تکراری شده و به راحتی از کنار آن رد شوند، چرا که ممکن است خطر شیوع این بیماری به زودی گریبان فرزند آنان را بگیرد و فرزند معصومشان قربانی محیط مسموم شکل گرفته در اجتماع شود.
به نظر می رسد مهمترین عامل گرایش نوجوان و جوان امروزی به مواد مخدر و دخانی، رفتار نادرست خانواده هاست، از همین رو والدین، مسئولان و متولیان برنامه ریزی در حوزه اجتماعی - فرهنگی باید این موضوع را با دقت ویژه ای دنبال کنند.
گرچه مسئولان امر همواره از ارائه آمار اعتیاد در مدارس خودداری می کنند، اما این موضوع را باید به عنوان یک واقعیت تلخ قبول کرد و با نگاه درست و منطقی به آن، اقدامات لازم را انجام داد.
به نظر می رسد والدین از کاهش سن اعتیاد، باور درستی ندارند و از همین رو باید یک نهضت وسیع در بین تمامی ارگان ها، نهادها و افرادی که می توانند موجب آگاه سازی والدین شوند شکل بگیرد، تا شاید بتوان مانع از گسترش این معضل اجتماعی شد.
به گفته قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور و بر اساس آمارهای موجود، حدود یک میلیون و 350 هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد که 60 هزار نفر آن متجاهر است.
دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان زنجان هم معتقد است آمار دانش آموزان معتاد یا دارای تجربه مصرف در کشور نزدیک به یک درصد است، همچنین این آمار در مقایسه با کل دانش آموزان استان کمتر از 0.25 درصد است.
تقی نصیری می افزاید: هیچ ارگانی آمار دقیقی از تعداد دانش آموزان معتاد ندارد و در هیچ دستگاهی هم این آمار ثبت نشده است و همه آمارهای ارائه شده از اعتیاد در هر سنی، بر اساس میزان مراجعه برای ترک یا دستگیری توسط پلیس به دست می آید.
وی با اشاره به اینکه استان زنجان کمترین میزان اعتیاد را کشور دارد، تصریح می کند: همواره به علت نبود آمار دقیق اعتیاد در کشور، یک لایه پنهان در این حوزه وجود دارد که در آمار مطرح نمی شود.
نصیری اضافه می کند: بیشترین سن گرایش به مواد مخدر در دانش آموزان، بر اساس بررسی ها، بین 14 تا 18 سال است و مابقی صحبت های گفته شده از سوی دیگران دارای وجاهت قانونی نیست.
رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان هم با بیان اینکه اعتیاد دانش آموز ممکن است ناشی از خلا عاطفی در خانواده باشد، می گوید: خانواده کلید واژه اصلی سوق یافتن دانش آموزان به این بیماری است.
حمید بهبودی می افزاید: خانواده، مربیان و نظام تعلیم و تربیت باید این خلاهای عاطفی را پرکند تا شاهد چنین رویدادهای تلخی نباشیم.
وی با اشاره به نبود برنامه برای اواقت فراغت نوجوانان، تصریح می کند: بیکاری، دوستان ناباب، شرایط خانواده و مسائل اجتماعی در این قشر باعث می شود تا نوجوان تازه وارد به اجتماع، در خطر اعتیاد قرار بگیرد.
بهبودی نسبت به خطر ابتلای نوجوانان به اعتیاد به خانواده ها هشدار می دهد و خاطرنشان می کند: سن اعتیاد در کشور کاهش یافته و به کمتر از 15 سال رسیده است، بنابراین باید آموزه های کافی برای آگاه سازی این قشر حساس در نظر گرفته شود.
رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان افزود: آموزش و پرورش نیز باید دوره های لازم و مهارت های زندگی و تاب آوری را برای نوجوانان برگزار کند تا این خطر بیش از پیش گسترش نیابد.
سن 12 تا 14 سالگی در دانش آموزان به ویژه در پسران دوره استقلال طلبی است و فرد دوست دارد تا در جامعه بزرگ جلوه داده شود، این موضوع را امیر علی خالقی معلمی با 25 سال سابقه کار می گوید.
خالقی خاطرنشان می کند: استعمال مواد مخدر، سیگار و قلیان نیز با همین روحیه استقلال طلبی در دانش آموزان رخ می دهد و رسانه ها می توانند با آگاه سازی از عوارض استفاده از مواد دخانی و مخدر، جایگزین سالمی معرفی کنند.
این معلم با اشاره به اینکه رسانه ها تا کنون کمتر به این موضوع پرداخته اند، می افزاید: تجربه نشان داده پر کردن اوقات فراغت دانش آموز مانعی جدی برای ورود نوجوانان به اعتیاد است و باید در این زمینه برنامه ریزی کرد.
'اعظم دربین' والدین یکی از دانش آموزان زنجانی نیز درباره اعتیاد دانش آموزان می گوید: فاصله گرفتن از هویت اصلی نوجوان و جوان امروزی یکی از علت های سوق یافتن به سمت اعتیاد یا دوستان ناباب است.
وی با اشاره به ضرورت نگاه درست والدین به تربیت منطقی، اظهار می کند: باید با برنامه صحیح، زیرساخت های آموزش و پرورش اصلاح شود، چرا که روند پیش رو اشتباه است و دانش آموز به قدری درگیر رقابت های درسی می شود که بسیاری از زمان ها دچار استرس های شدید می شوند.
'دربین' می افزاید: درست در زمانی که این استرس ها وجود نوجوان و جوان را فراگرفته و نیازمند راهی برای رهایی از این موضوع است، دوست ناباب نقش خود را به خوبی ایفا و به بهانه های واهی از جمله نخوابیدن در شب برای مطالعه بیشتر، وی را تشویق به مصرف مواد مخدر می کند.
عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه زنجان نا آگاهی نوجوان را مهمترین عامل اعتیاد عنوان می کند و می گوید: این سن، دوران گذر از یک شخصیت به شخصیت متفاوت با مولفه های دیگر است، بنابراین نوجوان وضعیت روحی شکننده ای دارد.
حسن طغرانگار نقش والدین را به عنوان دومین عامل مهم گرایش نوجوان به اعتیاد ذکر می کند و می افزاید: مشکل جدی والدین، درک نکردن فرزند و نداشتن ارتباط مستحکم با وی است.
وی به سومین عامل مهم در این موضوع اشاره و بیان می کند: نقش نهادهای رسمی و مسئول در حوزه اجتماعی در این میان بسیار تاثیر گذار است.
این جرم شناس اضافه می کند: در میان نهادهای دولتی و غیر دولتی، مدارس نقطه ثقل پیشگیری از اعتیاد هستند و سایر نهادهای متولی در مرحله بعدی قرار می گیرند، که البته در اکثر مواقع در پیشگیری از این نوع کارها کفایت لازم را ندارند و نیازمند تحول جدی در حوزه های خود هستند.
وی ادامه می دهد: به نظر می رسد باید پویش آگاه سازی والدین راه اندازی کرد، چرا که تاثیر والدین در خانواده به مراتب بیش از خود نوجوان است و می تواند مسیر خانواده را تحت تاثیر قرار دهد.
طغرانگار می افزاید: باید والدین ارتباط خود با مدرسه فرزندان را افزایش دهند و در انجمن های اولیا و مربیان حضور موثر و فعالی داشته باشند، همچنین در مدارس کارگاه های آموزشی و دوره های تخصصی برای مربیان و والدین برگزار شود.
به گزارش ایرنا، به نظر می رسد برای ممانعت از پیشروی توام با سرعت اعتیاد در بین دانش آموزان، راه همه عوامل موثر در شکل گیری گرایش به سمت این معضل اجتماعی را بست.
در این راستا تمام افراد حقیقی و حقوقی باید دست به دست هم دهند و با برنامه ریزی عملیاتی مناسب با وضعیت موجود، نسبت به پیشگیری از اعتیاد در کشور و استان زنجان اقدام کنند.
3216/3001
خبرنگار: سجاد کریمی ** انتشار دهنده: مینا افشاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.