کلیم الله وثوقی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از علل تخریب های زودهنگام راه ها تردد بارهایی با وزن بیش از حد مجاز است.
وی یادآورشد: در زمان مطالعه و طراحی راه های دسترسی، بر اساس توانمندی، نیاز و ظرفیت منطقه مورد نظر، مشخصات فنی در نظر گرفته می شود.
وثوقی اظهار کرد: بارهای معادن به گونه ای است که پس از ایجاد راه ها، معادن کشف و استخراج می شوند و به بهره برداری می رسند و تردد آنها که اغلب با بارهایی با وزن غیر مجاز است، منجر به تخریب راه های ارتباطی می شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: طراحی و ساخت راه هایی فرعی و روستایی که بر اساس بارهای معادن طراحی و ساخت شود، نیازمند صرف اعتبار کلانی است.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این اعتبار کلان، اطلاعات لازم در خصوص نحوه استفاده پس از بهره برداری از راه های ارتباطی در دسترس نیست.
وثوقی ادامه داد: اغلب طراحی و ساخت راه های ارتباطی بر اساس اطلاعات فعلی آن منطقه انجام می شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: پس از بهره برداری، تردد خودروهای دارای بارهای غیر مجاز منجر به تخریب زودهنگام راه های ارتباطی می شود و این آثار سوئی در ابعاد مختلف بر جای می گذارد.
وی اضافه کرد: در این شرایط تصور می شود که راه با کیفیت قابل قبولی احداث نشده است.
وثوقی تصریح کرد: با وجود وضعیت اقتصادی و اشتغال فعلی جامعه، نمی توان به علت تخریب راه های ارتباطی مانع از فعالیت معادن یا صنایع معدنی مستقر در طول مسیرها شد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان به وجود تعاملات لازم در این استان برای تامین بخشی از اعتبار مورد نیاز بازسازی راه های ارتباطی اشاره کرد و گفت: برخی مواقع منابع مالی از خود سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و گاه خود معادن تامین می شود.
وی ابراز کرد: راه سازی هزینه زیادی می طلبد و شاید تامین خسارت تردد بارها با وزن غیر مجاز از عهده صاحبان معادن خارج باشد، اما در برخی مواقع هزینه های جزئی از محل درآمدهای دولتی ناشی از فعالیت معادن برای بازسازی راه های ارتباطی پرداخت می شود.
وثوقی افزود: طی 2 سال گذشته برای یک پروژه معدنی در روستای مروارید نزدیک به هفت میلیارد ریال کمک دریافت کردیم.
روستای مروارید دارای معدن سنگ آهن است که طی سال های گذشته مورد بهره برداری قرار گرفته است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: در مجموع، ما نمی توانیم راهی بسازیم که تخریب نشود، اما می توانیم به گونه ای بسازیم که عمر طولانی تری داشته باشد.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.