امجد باقری روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: نیروهای عملیاتی این اداره کل در این روز از سال نو، برای حفاظت از طبیعت ضمن آماده باش کامل، مناطق مختلف را به دقت رصد خواهند کرد تا به طبیعت و حیات وحش زنجان آسیب وارد نشود.
وی تعداد نیروهای بکارگرفته شده در این خصوص را قریب 35 نفر اعلام کرد و افزود: این نیروها که شامل راننده، محیط بان و کارشناس هستند در قالب 16 اکیپ سیار خودرویی و موتوری ساماندهی شده اند.
وی اظهارکرد: اکیپ های خودرویی شامل راننده، کارشناسان محیط انسانی و محیط طبیعی خواهد بود و اکیپ های موتوری نیز به صورت یک نفره و دو نفره، مناطق تحت مدیریت، مناطق آزاد و تفرجگاه ها را مورد پایش قرار خواهند داد.
مسوول روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان هدف از بکارگیری این اکیپ ها را جلوگیری از آسیب و تخریب طبیعت ذکر کرد و گفت: با توجه به حجم بالای گردشگران طبیعت، این اکیپ ها به افراد حاضر در تفرجگاه ها و باغات، توصیه ها و هشدارهای لازم را خواهند داد تا طبیعت و حیات وحش موجود در منطقه بطور عمدی یا سهوی آسیب نبیند.
باقری افزود: گشت های سیار این اداره کل برای حفظ و حراست از مناطق طبیعی و نریختن زباله در طبیعت در روز سیزده بدر از سوی گردشگران طبیعت، علاوه بردستکش، بسته های فرهنگی و آموزشی زیست محیطی حاوی ساک پارچه ای و بروشور به منظور فرهنگ سازی کاهش مصرف پلاستیک، کیسه های پلاستیکی زباله نیز به صورت رایگان توزیع خواهند کرد تا افراد هنگام بازگشت، زباله ها را بازگردانده و در محل هایی که از سوی شهرداری در مبادی ورودی و خروجی شهر برای جمع آوری زباله در نظرگرفته شده قرار دهند.
مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان از گردشگران طبیعت خواست از شکستن شاخه های درختان، نزدیک شدن به سکونت گاههای وحوش و آویزان کردن تاب از شاخه های نازک و شکننده و برافروختن آتش در محلهای جنگلی و دارای پوشش گیاهی به جد خودداری کرده و قبل از ترک دامان طبیعت و باغات اطراف، آتش برافروخته شده را با آب و خاک خاموش کنند.
باقری افزود: خانواده ها از رهاسازی ماهیان قرمز و انداختن سبزه ها در رودخانه ها، سدها، آبگیرها و چشمه ها به جد اجتناب کنند چراکه علاوه بر زشت شدن چهره طبیعت، سبب آلودگی آب نیز خواهد شد.
وی تصریح کرد: کارشناسان کشیک این اداره کل در روز سیزده بدر آماده برای ارائه خدمات و همچنین پاسخگویی به سووالات و رسیدگی به شکایات از سوی گردشگران طبیعت هستند که به همین منظور می توانند با شماره تلفن 09392888657 و 33 541007 تماس گرفته و پاسخ ها و راهنمایی های لازم را دریافت کنند.
باقری با بیان اینکه روز سیزده بدر امسال موزه تاریخ طبیعی زنجان از ساعت 8 صبح تا 12 ظهر و از 14 عصر تا 19 شب به منظور بازدید عموم باز خواهد بود.
6084/6085
خبرنگار: پرویز غفاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.