به گزارش ایرنا، دامان طبیعت که تفرجگاه های انسان ها و محل زیست جانوران می باشد نباید با رهاسازی زباله ها، مورد بی مهری قرار گیرد و زیبایی های آن گرفته شود.
مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: طبیعت پاک و عاری از زباله به حتم آرامش، نشاط، سرور و سرزندگی را به همراه می آورد اما درمقابل رهاسازی زباله ها نه تنها چهره و مناظر طبیعت را زشت و ناپسند جلوه داده بلکه دل دوستداران و علاقه مندان به محیط زیست را به درد می آورد.
امجد باقری بابیان اینکه بیاییم با طبیعت مهربان باشیم و زندگی خود و دیگران را با تهدید و خطر مواجه نکنیم، افزود: ریختن زباله ها در معابر و حاشیه شهرها و روستاها و طبیعت، کار بسیار ناپسندی است و باید از این کار به جد اجتناب شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان زنجان گفت: ریختن زباله ها به ویژه ظروف یکبار مصرف، بطری های پلاستیکی و کیسه های نایلونی در طبیعت، اقدامی بس خطرناک و تهدید کننده محیط زیست است.
علی اسدی افزود: تجزیه این زباله ها سالیان درازی طول می کشد و آزاد شدن مواد ترکیبی آنها در طبیعت موجب به خطر افتادن منابع حیاتی ازجمله آب، خاک و گیاه شده و با وارد شدن به سیکل مواد غذایی زندگی و سلامت انسان ها و حیوانات را مورد تهدید قرار می دهد.
وی اظهارکرد: فرهنگ نریختن زباله در طبیعت باید در بین مردم نهادینه شود و مردم یقین بدانند که این کار نامعقول و غیرمنطقی در حقیقت ضربه به سلامت خود آنها است.
اسدی افزود: افراد طبیعت گرد باید از رهاسازی ظروف یکبار مصرف، بطری های پلاستیکی و کیسه های نایلونی در طبیعت به جد خودداری کنند و بهتر است هنگام بازگشت به شهر، این زباله ها را به همراه خود بیاورند تا به شکل اصولی دفع شوند.
وی تصریح کرد: طبیعت متعلق به انسان ها است و باید در حفظ و سلامتی آن کوشا باشیم و اجازه ندهیم زباله ها محیط زندگی را مسموم و غیرقابل تحمل کند.
اسدی سوزاندن زباله های پلاستیکی را کاری خطرناک خواند و افزود: برخی افراد نادانسته و ناآگاهانه زباله های پلاستیکی را می سوزانند درحالی که با این اقدام، ترکیبات آلی آن که شامل دی اکسین ها و فوران می باشد به صورت گاز در فضا پخش و سپس بر روی خاک و آب، فرو نشسته و سالیان مدید (حدود 100 سال) در طبیعت باقی مانده و زندگی انسان ها و حیوانات را به دلیل خاصیت سرطان زایی با خطر جدی مواجه می کند.
یک شهروند زنجانی نیز گفت: طبیعت متعلق به شخص و گروه نیست و همه باید در حفظ و حراست از آن سهیم باشند و نباید اجازه داد که محیط زیست با ریختن زباله ها مورد تهدید قرار گیرد.
ناصر غفاری افزود: باید از دوران کودکی به فرزندان خود بیاموزیم که از رهاسازی زباله ها در سطح شهر و طبیعت خودداری کنند و در صورت مشاهده نیز آنها را جمع آوری کرده و در محلی ایمن قرار دهند تا به چرخه طبیعت و زنجیره غذایی برنگردد.
این شهروند تاکید کرد: گفتن 'نه به ریختن زباله در طبیعت' کار سختی نیست پس بیاییم این شعار بسیار خوب و پسندیده را در زندگی خود عملی سازیم و زندگی آیندگان را با تهدید و خطر بیماری و مرگ مواجه نکنیم.
6084/6085
خبرنگار: پرویز غفاری ** انتشاردهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.