پروین افشار روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همه افراد سالم و کسانی که دارای فشار خون، دیابت و ناراحتی های قلبی عروقی هستند باید تمام گروه های غذایی که شامل نان و غلات سبوس دار، میوه جات و سبزی جات، لبنیات پاستوریزه کم چربی، گروه گوشت و جانشین های آن و به مقدار کم روغن های مایع را در برنامه خود بگنجانند.
وی با بیان اینکه در کنار تنوع غذایی باید به تعادل نیز توجه جدی داشته باشند، اظهار کرد: غذا باید در حد نیاز استفاده شود و تعطیلات نوروز مستثنی از سایر روزهای سال نیست و در عین حال که از همه گروه های غذایی استفاده می شود باید در خوردن افراط و تفریط نشود.
کارشناس تغذیه بیمارستان آیت لله موسوی زنجان گفت: افرادی که مبتلا به بیمارهای قلبی عروقی هستند و فشار خون دارند باید میزان نمک آنان نسبت به افراد عادی و سالم کاهش یابد.
وی تاکید کرد: بهتر است بیماران قلبی - عروقی و کسانی که فشار خون دارند غذاها و آجیل شور استفاده نکنند و روغن ها و غذاهایی که حاوی اسیدهای اشباع است برای این گروه مضر است.
افشار اظهارکرد: استفاده از مواد غذایی حاوی شیرینی ها، شکلات ها، فست فودها و غذاهای آماده، برای بیماران قلبی عروقی و فشار خون باید محدود شود.
وی ادامه داد: افراد دیابتی علاوه بر اینکه ازمواد غذایی که برای تهیه آن از شکر، آرد سفید و استفاده شده است پرهیز کنند، باید غذاها را به مقدار کم و در 6 وعده استفاده کنند.
کارشناس تغذیه بیمارستان آیت لله موسوی زنجان گفت: در افراد دیابتی باید وعده های غذایی به صبحانه، میان وعده، ناهار، میان وعده، شام و وعده آخر شب تقسیم شود چرا که نظم در خوردن غذا یکی از اصول مهم تنظیم قند خون در بیماران دیابتی است.
افشار تاکید کرد: دیابتی ها و افرادی که دارای بیماری های قلبی عروقی هستند میزان استفاده از آجیل را محدود و بی نمک کنند.
به گزارش ایرنا، فشار خون بالا یا پرفشاری خون که گاهی به آن پرفشاری شریانی گفته می‌شود، یک بیماری مزمن است که در آن فشار خون در شریان‌ها بالا می‌رود.
به دنبال این افزایش فشار، قلب باید برای حفظ گردش خون در رگ‌های خونی شدیدتر از حالت طبیعی فعالیت کند.
دیابت یا بیماری قند یک اختلال در سوخت و ساز بدن است.
در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود و یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد.
نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط ساز وک ارهای مختلف است و در این میان نیز تغذیه نقش مهمی در روند درمان این بیماری ها دارد.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.