معصومه شیری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به اقدامات انجام شده طی سال جاری برای تقویت زیرساخت های گردشگری در سطح شهرستان خدابنده اشاره کرد و افزود: محوطه سازی و کف سازی حدود سه هزار مترمربع پارکینگ در محدوده غار کتله خور و آماده سازی یک مسیر 60 متری جدید در این غار از سمت تالار انتظار، از جمله فعالیت های انجام شده در این راستا است.
غار کتله‌خور از لحاظ کیفیت بلورها و قندیل‌ها، زیبایی و تعدد طبقات از شگفت انگیزترین نمونه های غارهای آهکی دنیا شناخته شده‌است.
تا کنون حدود 22 کیلومتر از این غار آهکی نقشه برداری و شناسایی شده و در زمان حاضر یک مسیر 2 کیلومتری در آن برای بازدید گردشگران مهیا است.
غار کتله خور در 155 کیلومتری جنوب زنجان، 80 کیلومتری جنوب شهرستان خدابنده و 173 کیلومتری شمال همدان، در نزدیکی شهر گرماب واقع شده است.
مسیر متداول برای بازدید از این جاذبه طبیعی، جاده زنجان به خدابنده (قیدار) در امتداد زرین آباد به گرماب است.
شیری از راه اندازی بازارچه صنایع دستی و غذاهای محلی در محوطه غار کتله خور در ایام تعطیلات نوروز خبر داد و اظهار کرد: در نوروز سال 95 ، حدود 12 هزار نفر از این غار شگفت انگیز بازدید کردند که امیدواریم در نوروز 96 تعداد بازدیدکنندگان از این جاذبه طبیعی منحصر بفرد افزایش داشته باشد.
وی با بیان اینکه طی سال جاری بالغ بر 25 هزار نفر از جاذبه های گردشگری شهرستان خدابنده بازدید کردند، اظهار کرد: برای نوروز 96،روزانه 600 تخت برای اسکان مسافران در سطح شهرستان تدارک دیده شده است.
به گزارش ایرنا، بقعه قیدار نبی(ع) و مسجد جامع سُجاس نیز از دیگر جاذبه های گردشگری برجسته شهرستان خدابنده هستند.
بقعه قیدار نبی(ع)،آرامگاه قیداربن اسماعیل بن ابراهیم (علیه السلام)، از پیامبران الهی است، این موضوع با استشهاد 65 نفر از علمای طراز اول مورد تأیید قرار گرفته است.
کتیبه ها و شیوه های تزئینی بنا گویای آن است که سازه‌های معماری آن باید در دوره های مختلفی انجام گرفته است.
از جمله قدیمی‌ترین کتیبه برجای مانده در ضلع جنوبی صحن گنبددار به تاریخ 719 هجری قمری است که به تجدید ساخت آرامگاه توسط بلغان خاتون همسر غازان خان ششمین سلطان ایلخانی اشاره می‌کند و کتیبه ای دیگر در همان صحن که به شرح انجام تعمیرات بنا توسط تیمورخان به سال 751 هجری قمری می‌پردازد.
مسجد جامع سُجاس یکی از آثار برجسته استان زنجان است که در 12 کیلومتری شمال غربی شهرستان خدابنده در شهر سجاس از توابع بخش سجاس رود قرار دارد.
این مسجد که قدمت آن به قرن پنجم هجری قمری می رسد، به سبک مساجد شبستانی بنا شده و دارای گچ‌بری و کتیبه‌های بسیار ارزنده و قابل توجه است و تزینیات آن نظر شباهت با گچ بری های مساجد جامع اصفهان و قروه قابل مقایسه است.
شهرستان خدابنده در 88 کیلومتری جنوب شرقی زنجان و 42 کیلومتری شهرستان باستانی سلطانیه قرار دارد.
7312/6085
خبرنگار: حسن اکبری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.