به گزارش ایرنا، شهرستان بهشهر براساس آخرین سرشماری سال 95 دارای 168 هزار و 769 نفر جمعیت در 45 کیلومتری شرق ساری مرکز مازندران قرار دارد و با وسعت بیش از 1416 کیلومتر مربع از جمله جاذبه‌های مهم و معروف استان مازندران و از شهرهای هدف گردشگری مسافران داخلی و خارجی است.
این شهرستان از شمال به دریای خزر (خلیج گرگان)، از غرب به شهرستان ساری، از جنوب به شهرستان نکا و استان سمنان و از شرق به شهرستان‌های کردکوی و بندرگز در استان گلستان محدود است که وجود آب و هوا مناسب و جاذبه های گردشگری میراثی و تاریخی فراوان، شهرستان بهشهر را در استان مازندران متمایز کرده است.
به علت وجود شرایط مساعد در دامنه کوه‌های جهان مورای (البرز شرقی)، بهشهر در طول تاریخ، نام‌های مختلفی نظیر تمیشه، نامیه، خرگوران، پنجهزاره و آسیا بستر داشته است و در زمان شاه عباس، اشرف البلاد (اشرف شهرها) و در دوره پهلوی اول بهشهر نام گرفت.
با حضور شاه عباس صفوی در بهشهر، این شهر دچار تحولات مختلفی شده و دگرگونی‌های عمده‌ای در بافت و سیمای آن به وجود آمد که از جمله می‌توان به عمارت‌های دلگشا، خیابان‌های عریض، حمام‌های مختلف، حوضچه‌های زیبا و آب انبارها اشاره کردکه این بناها و همچنین دریاچه زیبای عباس آباد در فاصله 9 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان بهشهر و در میان ارتفاعات سلسله جبال البرز و در جنگل‌های نیمه انبوه منطقه، از عوامل اصلی جذب جهانگردان به استان مازندران و شهرستان بهشهر به حساب می‌آیند.
عمارت باغ شاه، استخر عباس آباد بهشهر، کاخ صفی آباد، بنای تاریخی چشمه عمارت، سیمای طبیعی و حیات وحش میانکاله، قلعه پلنگان، بز پل، سیکا پل، غارهای هوتو و کمربند، آتشکده کوسان، قلعه شاه نشین آسیابسر، بقعه امیر کمال الدین و امیر جمال الدین آسیابسر، حسینیه فرحی رستمکلا، بقعه و گورستان تاریخی سفید چاه، آبشار سنگ نو و سمبی، چشمه رزبن و دره پاسند، مجموعه تاریخی گوهر تپه از جمله اماکن دیدنی و گردشگری این شهرستان به شمار می آیند.
* باغ عباس آباد
مجموعه باغ‌های عباس آباد در 9 کیلومتری شهرستان بهشهر و در دامنه رشته کوه‌های البرز و در میان جنگل‌های انبوه قرار گرفته و از جمله مهم‌ترین و بزرگترین باغ‌های تاریخی ایران است که در میراث جهانی یونسکو ثبت شده و از جاذبه های مهم گردشگری مازندران است.
این مجموعه که از بزرگترین و مهمترین جاذبه های گردشگری شهرستان بهشهر در دل جنگل های بکر این شهرستان است شامل سد عباس‌آباد، مخزن و دریاچه سد، گل‌باغ، کاخ، حمام، آسیاب آبی و 2 برج آجری است.
این مجموعه به دستور شاه عباس اول صفوی در سال‌های 1020 و 1021 ه.ق ساخته شده‌است و در حال حاضر با وسعت نزدیک به 500 هکتار، از مهم‌ترین باغ غیر کویری ایران به‌شمار می‌آید.
*شبه جزیره میانکاله
این شبه جزیره و بهشت پرندگان با مساحت 68 هزار و 800 هکتار و ارتفاع بین 15 تا 28 متر پایین تر از سطح دریای آزاد ، در بخش جنوب شرقی دریای خزر و شمال شرق شهرستان بهشهر واقع شده است.
شبه جزیره میانکاله از شمال به دریای خزر ، از شرق به آشوراده، از جنوب به خلیج گرگان و از غرب به بندر امیرآباد مرتبط است و از مکانهای مهم و دیدنی استان مازندران به شمار می آید که دارای مجموعه ای از شن زارهای ساحلی، اراضی باتلاقی، آبگیر، مناطق جنگلی با پوشش درختچه های گز، تپه های شنی، جنگل انارستان، بوته های تمشک و سازیل است و سالانه میلیونها پرنده از سیبری و مناطق سردسیر برای زمستان گذرانی به این شبه جزیره می آیند.
* قلعه پلنگان
این قلعه در شمال شهر بهشهر و در شبه جزیره میانکاله به دستور ناصرالدین شاه در سال 1285قمری، برای جلوگیری از دستبرد و تجاوز ترکمانان، ساخته شد.
اعتمادالسلطنه در روزنامه خاطرات خود درباره این قلعه می نویسد:«چهارشنبه سوم شوال 1292قمری به قلعه پلنگان رفتیم؛ بنای این قلعه را هفت سال پیش به حکم شاه احداث نموده اند و ظاهرا” ده دوازده هزار تومان خرج شده، می گویند برای ترکمانها ساخته شده که نیایند دزدی و شرارت کنند. امروز شاه در قلعه پیاده شدند،آنجا را گردش فرمودند.
*کاخ صفی آباد
این بنا در سال 1010 هجری قمری به فرمان شاه عباس کبیر ساخته شده و شاه عباس اول، از نظر علاقه مندی به فرزند دل بند خویش این بنا را کاخ صفی آباد نام گذاری کردو این بنا اکنون در جنوب غرب شهرستان بهشهر (استان مازندران) و در بالای ارتفاعات منتهی به دشت قرار دارد.
این کاخ در زمان شاه صفی نوه شاه عباس توسعه پیدا کرده و عمارت با شکوه صفی آباد مرهون توجه خاص شاه عباس بود.
*باغ چهلستون
وجود باغ دلفریب و مصفایی در پارک ملت بهشهر با درختان سرو صد ساله و گل‌های زیبا و دل فریب و درختان نارنج، که در گذشته به باغ شاه و باغ چهلستون معروف بود و دارای عمارتی بزرگ است که اکنون به عنوان ساختمان شهرداری بهشهر از آن استفاده می شود از جمله آثار باستانی در مرکز شهر است که بر جذابیت بهشهر افزوده است.
باغ چهلستون اشرف (دیوانخانه)، در زمین شیب‌دار دامنه‌ شمالی کوه برزو (پیشکوه جهان مورا) از شمال به جنوب ساخته شد. این باغ با ابعاد 170متر عرض و550 متر طول، در سال 1021 هـ.ق به دستور شاه عباس طرحریزی و طی چند سال احداث شده و محل بار عام و تشریفات شاه عباس و پذیرایی مهمانان بوده است که دارای دو خیابان اصلی می‎باشد که محور طولی باغ با چشم‌اندازی به سوی شمال و دریا است و در نقطه تقاطع آنها، استخر بزرگ باغ قرار دارد در بخش جنوبی، ‌آب نهر پس از گذشتن از چهار حوضچه،‌ از زیر بنا عبور کرده و روبه روی نمای شمالی، ‌از آبشار کوچکی سرازیر و به استخر مستطیل بزرگ در محور شمالی ـ جنوبی مقابل عمارت می‎ریزد.
* باغ چشمه عمارت بهشهر
این باغ عظیم و باشکوه در استان مازندران در قسمت جنوب شرقی باغ‌تپه و باغ‌شاه در محوطه‌ای به طول حدود 410 متر و به عرض حدود 135 متر و فرم مستطیلی آن در جهت شیب زمین و به سمت شمال غربی، در زمان شاه عباس در بهشهر ساخته شده و در سال 1352 به شماره 948 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
در منتهی‎الیه جنوب شرقی باغ، کوشکی مربع به ابعاد 22*26 متر، در دو طبقه با تزیینات گچ‌بری و کاشی‌کاری واقع شده‌است. وسط این عمارت، چشمه‌ای از دل زمین می‌جوشید که در چهار سمت توسط جوی‌هایی باغ را آبیاری می کرد.
در طبقه همکف چشمه طبیعی(مظهر آب) قرار گرفته،‌ آب از این مظهر از 4 طرف بنا خارج شده و به کانالی که دور تا دور بنا وجود داشته، سرریز می شده است. در گذشته به دلیل شیب زمین، سطح باغ تراس‎بندی شده و در امتداد محور اصلی آن، تعداد زیادی آبشارهای کوچک به وجود آمده بود، که آب با عبور از هر یک از آنها به حوضچه بعدی وارد می‎شده و بجز حرکت آب در محور اصلی جهت نمایش و زیبایی به مسیرهای فرعی جهت آبیاری باغ ،‌ مزارع و کشتزارهای خارج از باغ هدایت می شده است
* غارهای هوتو و کمربند
غارهای هوتو و کمربند در شهرستان بهشهر، با پیشینه‌ای 9 هزار سال پیش از میلاد مسیح( ع)، میراث هایی ماندگار از گذشتگان هستند که در دل تپه ای جا خوش کرده اند و اکنون با ایجاد امکانات رفاهی و تفریحی تمام وقت، روزانه پذیرای مسافران مختلف از اقصی نقاط کشور هستند.
*آبشار سنگ نو بهشهر
این آبشار از دیگر جاذبه های گردشگری این منطقه است که در 3 کیلومتری جنوب بهشهر و در اعماق جنگل های کوه های پیش کوه جهان مورا در البرز شرقی قرار گرفته و شامل چهار آبشار است که بزرگترین آن حدود 12 متر ارتفاع دارد.پوشش گیاهی منطقه به طور عمده درختان بلوط وحشی انجیلی ممرز و انواع سرخس به ویژه گونه سرخس عقابی است.
*آتشکده کوسان بهشهر
آتشکده کوسان، (آتشکده کیوس بن قباد برادر انوشیروان ) از بی شمار آتشکده های باقیمانده از روزگار شهریاری ساسانیان است که مربوط به سده های اولیه دوران تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان بهشهر، روستای کوهستان قرار گرفته و این اثر در تاریخ 25 اسفند 1380 بعنوان یکی از آثار ملی ایران، ثبت شد.
این بنا، دارای نقشه ای مربعی در ابعاد 5/8 در 5/8 متر است و از سنگ و ساروج ساخته شده و بخش ظاهری دیوارها با سنگ های منظم هندسی چیده شده اند و درون دیوارها با لاشه سنگ و خاک پر شده است .
*بقعه امیرکمال الدین و امیر جمال الدین
این بنا اثر باقی مانده از قرن نهم هجچری است که در مرکز روستای آسیباسر واقع شده که در داخل بنا دو قبر وجود دارد و براساس روایت تاریخی مزار دو برادر به نام های امیرکمال الدین و امیر جمال الدین است.
با توجه به معماری بنا، بقعه امیر کمال الدین یک برج آرامگاهی با گنبد هشت ترک متعلق به قرن نهم هجری قمری است.
* قلعه شاه نشین طوس نوذر
قلعه شاه نشین طوس نوذر که بر بالای قله ای مشرف بر روستا آسیابسر واقع شده از دیگر جاذبه های بهشهر است که این قلعه دارای مسیر اتومبیل رو به مسافت پنج کیلومتر و مسیر جنگلی 700 متری است که گردشگران طبیعت دوست می توانند با طی این مسیر از این اثر باستانی دیدن کنند.
* قبرستان ' سفیدچاه بهشهر'
وجود جاذبه های گردشگری طبیعی و مذهبی، شهرستان بهشهر را همچنان نگینی در بین شهرهای استان در معرض دید مسافران و گردشگران قرار داده است که در این بین قبرستان ' سفیدچاه بهشهر' یکی از قدیمی ترین قبرستان های ایران که همچنان زنده است .گورستان روستای نیالا و دو گورستان بزرگ روستای سفید چاه، در بردارنده هزاران گور سنگ عمودی شگفت انگیز با نگاره هایی هستند که به تمامی بازمانده ها از باور داشت ها و آیین ها کهن ایرانیان است.
رئیس ستاد تسهیلات سفر بهشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، اظهار کرد: بهشهر یکی از شهرهای تاریخی و پرجاذبه مازندران است که با برنامه ریزی های مختلف در ستاد تسهیلات سفر نوروزی، آحاد دستگاههای اجرایی از آمادگی کامل برای پذیرایی از مسافران برخوردار بوده و فضاسازی های شهری انجام شده است.
سید خالق سجادی افزود: چیدن سفره هفت سین، زیباسازی شهر و استفاده از نمادهای نوروز از فضاسازی هایی بوده که توسط شهرداری در نقاط مختلف شهری انجام شده است و همه اماکن تفریحی و گردشگری این شهرستان هم برای استقبال از مسافران آماده است.
وی ادامه داد: برای نوروز امسال 20 مدرسه با 70 کلاس درس، مجتمع فرهنگی رفاهی فرهنگیان با 8 سوئیت، هتل اردوگاه شهید هاشمی نژاد در عباس آباد بهشهر و خانه مسافر آماده اسکان مسافران در بهشهر است. ضمن اینکه هتل بهشهر در مرکز شهر بهشهر، هتل آپارتمان عباس آباد در سارو و هتل صدرا در حاشیه دریای خزر هم آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است.
فرماندار بهشهر گفت: پایگاه هلال احمربین شهری، پایگاه امداد جاده ای هلال احمر در پاسند، امداد موتوری هلال احمر در منطقه گردشگری عباس آباد و کمپ جوانان ایمنی و سلامت با یاد و نام شهدای مدافع حرم بهشهر از 4 کمپ هلال احمر فعال در بهشهر می باشند.
سجادی افزود: 2 ایستگاه پلیس و نیروی انتظامی در پارک 22 بهمن و سارو برپا شده و چادر اقامه نماز اوقاف در نقاط مختلف شهرستان بهشهر دایر شده و بسته های فرهنگی و بروشور در بین مسافران نوروزی از طرف نیروهای هلال احمر و نیروی انتظامی پخش خواهد شد.
شهرستان تاریخی و میراثی بهشهر، یکی از جاذبه های گردشگری استان مازندران در شرق این استان است که با فراهم بودن شرایط لازم و زیرساخت های گردشگری، اماده پذیرایی از مسافران نوروزی است. امید که در سفر به مازندران، از این بهشت آرمیده در شرق مازندران و شهری به قدمت تاریخ و میراث ایران، دیدن کنید.
خبرنگار: مریم نظری**انتشار دهنده:سید محسن حسن نیا
/ 7332/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.