دستگاه های متولی ازجمله نیروی انتظامی، فوریت های پزشکی و آتشنشانی نیز هشدارهای لازم در خصوص خطرات ناشی از استفاده از مواد محترقه را به اطلاع عموم می رسانند تا شاید با تعامل بزرگترهای خانواده، آسیب و تلخ کامی ها در ماه پایانی سال به حداقل برسد.
قایم مقام مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: استفاده از مواد محترقه و منفجره بسیار خطرناک و حادثه ساز است و هشدارها در خصوص عواقب و خطرات تلخ و ناگوار این مواد حادثه آفرین باید از سوی افراد جدی گرفته شود.
امیرحسین ایلیایی افزود: همه ساله در روزهای پایانی سال به ویژه چهارشنبه آخر سال، افراد بسیاری بر اثر استفاده از مواد محترقه و منفجره دچار آسیب از قسمت های مختلف بدن می شوند و در آستانه سال نو چیزی به غیر از پشیمانی و افسوس نصیب آسیب دیدگان و خانواده ها نمی شود.
وی با بیان اینکه شادی ها و تخلیه هیجانات نباید به قیمت از دست دادن جان یا عضوی از بدن تمام شود، اظهار کرد: برخی اوقات، کسانی که بر اثر بازی با آتش و انفجار مواد محترقه دچار حادثه شده و عضو سالم خود را از دست می دهند که این بسیار درد آور است.
ایلیایی افزود: انداختن مواد محترقه در درون آتش نیز بسیار خطرآفرین می باشد و ممکن است با این کار، افراد از ناحیه صورت به ویژه چشم ها دچار آسیب و جراحات جدی شده و مجبور شوند تا پایان عمر با نقص عضو زندگی کنند.
قایم مقام فوریت های پزشکی استان زنجان گفت: مواد منفجره و محترقه ای که طی سالهای اخیر مورد استفاده قرار می گیرد در مقایسه با سال های گذشته بسیار خطرناک تر شده اند و شدت انفجار و صدمات ناشی از این مواد به حدی رسیده که اغلب کوری چشم و یا قطع عضو را به دنبال داشته است.
ایلیایی آسیب های تنفسی را نیز یکی از مشکلات و نگرانی های عمده برافروختن آتش در چهارشنبه آخرسال ذکر کرد و افزود: دود ناشی از برافروختن آتش، در افرادی که دچار بیماری آسم و مشکلات قلبی و ریوی هستند مشکل ایجاد کرده و آنها را روانه بیمارستان ها می کند که انتظار می رود شهروندان به این نکته مهم توجه جدی داشته باشند و سلامت دیگران را به مخاطره نیندازند.
وی امداد رسانی را از وظایف و ماموریت های اورژانس دانست و ادامه داد: چهارشنبه آخر سال که احتمال خطر و حادثه بیشتر است بر تعداد اکیپ های امدادی اورژانس در سطح شهرهای استان اضافه می شود تا خدمات درمانی سریع به آسیب دیدگان انجام شود.
ایلیایی تصریح کرد: در روزهای قبل از چهارشنبه آخر سال تعداد 48 اکیپ درمانی که هر کدام شامل یکدستگاه آمبولانس و 2 تکنسین می باشد به صورت دایم در سطح استان زنجان مستقر هستند اما در چهارشنبه آخرسال که احتمال خطر بالا بوده و تعداد ماموریت ها نیز بیشتر است پنج اکیپ درمانی سیار در سطح شهر زنجان و هشت دستگاه آمبولانس نیز در دیگر شهرستان های استان به جمع آنها اضافه می شود.
وی یادآور شد: از این اکیپ امدادی اضافه شده، سه اکیپ در ایستگاه های آتش نشانی، 10 اکیپ در ستاد نیروی انتظامی و 2 اکیپ نیز در کلانتری ها مستقر خواهند شد.
ایلیایی تاکید کرد: از پایگاه های امداد جاده ای نزدیک به شهر نیز که در محورهای مواصلاتی زنجان استقرار دارند در صورت لزوم و هنگام وقوع حوادث احتمالی ناشی از مراسم چهارشنبه آخر سال، استفاده خواهد شد.
قایم مقام مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: پارسال 103 نفر در سطح استان زنجان بر اثر استفاده از مواد محترقه و برافروختن آتش، دچار جراحت، بریدگی و سوختگی از نقاط مختلف بدن شدند.
ایلیایی با بیان اینکه 82 نفر از مصدومان مرد و 21 نفر مابقی زن بودند افزود: از این تعداد 84 نفر به صورت سرپایی مورد درمان قرار گرفتند و 19 نفر نیز به مراکز درمانی انتقال یافتند.
معاون فنی و عملیات سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان گفت: مردم از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی به خصوص در منزل و محل کار به جد اجتناب کنند و به خطرات تلخ و ناگوار ناشی از انفجار احتمالی بیندیشند.
ابوالفضل رستمی افزود: افراد باید از حمل مواد محترقه و منفجره در جیب لباس، کیف و خودرو، حتی به مقدار کم خودداری کنند چراکه با بالا رفتن درجه حرارت احتمال انفجار و آتش سوزی وجود دارد.
وی پرتاب ترقه و مواد آتش زا همچون فشفشه و موشک به سمت و سوی مردم، خودروها، بام و بالکن منازل و ریختن مواد سریع اشتعال مانند نفت، بنزین، الکل و همچنین قراردادن ظروف تحت فشار ازجمله کپسول فشرده گاز، اسپری ها و حشره کش ها به درون آتش را اقدامی خطرناک دانست و بر پرهیز از این کار تاکید کرد.
رستمی اظهار کرد: کودکان، افراد مسن، زنان باردار و بیماران قلبی و تنفسی بیشترین آسیب را از صدای مهیب انفجار مواد محترقه و دود ناشی از برافروختن آتش، می بینند که لازم است حقوق شهروندی از سوی استفاده کنندگان از این مواد آتش زا و حادثه آفرین رعایت شود.
وی افزود: هنگام تماس با سامانه 125 سازمان آتش نشانی زنجان، ضمن حفظ خونسردی، محل دقیق و نوع حادثه اعلام شود و مسیرها نیز برای تردد خودروهای آتش نشانی باز نگه داشته شود و کودکان و افراد مسن حتی الامکان از محل حادثه دور نگه داشته شوند.
رستمی تصریح کرد: هیچگاه مواد آتش زا در ظروف شیشه ای، فلزی، چینی و سفال قرار داده نشوند چراکه در صورت انفجار، ذرات ترکش مانند، ناشی از آن به اطراف پرتاب شده و ممکن است به افراد حاضر در محل آسیب وارد کند.
وی بابیان اینکه مردم از برافروختن آتش های حجیم و غیرقابل کنترل به جد خودداری ورزند و بزرگترها نیز خطرات ناشی از مواد محترقه، منفجره و آتش زا را به کودکان، نوجوانان و جوانان گوشزد کنند.
معاون فنی و عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان گفت: در چهارشنبه آخرسال 120 نیروی عملیاتی این سازمان با حدود 40 دستگاه خودرو عملیاتی سبک، نیمه سنگین و سنگین و چهار دستگاه موتورسیکلت در آماده باش کامل خواهند بود تا در سریع ترین زمان ممکن به محل حادثه برسند.
597/6085
خبرنگار: پرویز غفاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.