ویروس کرونا برای ماهی بیماری‌زا نیست ولی در صورت رعایت نکردن اصول بهداشتی ممکن است از طریق آب و سطح بدن ماهی به صورت مکانیکی به انسان منتقل شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: ویروس کرونا برای ماهی بیماری‌زا نیست ولی در صورت رعایت نکردن اصول بهداشتی ممکن است از طریق آب و سطح بدن ماهی به صورت مکانیکی به انسان منتقل شود.

به گزارش جماران، محمدباقر حاج‌کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه با فرا رسیدن عید نوروز و به رسم سنت باستانی، مردم علاقه‌مند تهیه و خرید ماهی قرمز برای سفره هفت‌سین هستند، اظهار کرد: ویروس کرونا برای ماهی بیماری‌زا نیست ولی در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی و بهداشتی، می‌تواند از طریق آب و سطح بدن ماهی به صورت مکانیکی به انسان منتقل شود.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، شهروندان ماهی قرمز عید را فقط از مراکز مجاز فروش ماهی‌های زینتی خریداری کنند، افزود: شهروندان حتی‌الامکان ماهی را در ظروف یکبار مصرف به منزل حمل کنند و بلافاصله در ظروف مناسب حاوی آب لوله‌کشی با دستکش یکبار مصرف تخلیه و ظرف قبلی را با رعایت موازین بهداشتی در سطل زباله بیاندازند.

این مسئول در رابطه با ویژگی‌های ماهی قرمز سالم، تصریح کرد: ماهی قرمز سالم دارای پولک‌هایی سالم، ردیف و فاقد زدگی و زخم یا مناطقی عاری از پولک بر روی پوست خود بوده و باید دارای تحرک مناسبی بوده و شنای طبیعی داشته باشد و باله‌های شنای ماهی باید قائم بوده و با تحرک باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان به شهروندان زنجانی در خصوص نگه‌داری ماهی قرمز، توصیه کرد: آب حمل و آب تعویضی ماهی مستقیماً در شبکه فاضلاب تخلیه و از ریختن آن در معابر عمومی خودداری شود. آب بهداشتی سالم و کافی (برای هر قطعه ماهی حداقل یک لیتر آب) و بهترین دمای نگه‌داری ماهی ۲۲ تا ۲۶ درجه سانتی‌گراد بوده و ظرف نگه‌داری ماهی با دهانه باز برای تبادل اکسیژن با محیط باشد.

حاج‌کاظمی با تاکید بر لزوم استفاده از دستکش در تماس با ماهی و شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون بعد از تماس با ماهی، اظهار کرد: شهروندان باید نسبت به شست‌وشو و ضدعفونی ظرف نگه‌داری ماهی با نمک طعام ۳ درصد به صورت دوره‌ای اقدام کنند و هر بار ۲۵ درصد کل آب تعویض شود و از تعویض یکباره آب خودداری کنند.

وی‌ با تاکید بر اینکه باید ماهی‌های بیمار از ماهی‌های سالم جدا شود، خاطرنشان کرد: در راستای جلوگیری از آلودگی ماهیان آزاد، زنجانی‌ها از رهاسازی ماهی قرمز در رودخانه‌ها پرهیز کرده و فقط در مکان‌هایی که شهرداری اعلام می‌کند، رها کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.