مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان خبر داد: بیمارستان شهید بهشتی زنجان تبدیل به موزه پزشکی و سلامت می شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از آغاز عملیات مرمت بیمارستان شهید بهشتی این استان با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی خبر داد و گفت: راه اندازی موزه پزشکی و سلامت نیز در محل این بیمارستان برای آگاهی شهروندان از تاریخ بهداشت و درمان استان، در دستور کار است.

به گزارش جماران، امیر ارجمند در جمع خبرنگاران با بیان اینکه موزه پزشکی و سلامت در بیمارستان زنجان راه اندازی می شود، گفت: حفظ تاریخ درمانی و بهداشتی استان از اهداف این موزه است. در این موزه تجهیزات قدیمی پزشکی از قبیل وسایل قدیمی دندان‌پزشکی، دستگاه‌های سیتی اسکن‌ و رادیولوژی قدیمی، ابزار و وسایل تزریقات قدیمی را مشاهده کنند و نسبت به تاریخ درمان استان آگاهی یابند.

وی ادامه داد: از دیگر اهداف راه اندازی موزه سلامت در بیمارستان شهید بهشتی، حفظ و صیانت از  دستاوردهای  ارزشمند اساتید حوزه درمان، آشنایی با تاریخچه پزشکی در زنجان و حفظ و صیانت از دستاوردهای این حوزه است.

ارجمند اظهار داشت: بیمارستان شهید بهشتی، اولین بیمارستان ساخته‌شده در شهر زنجان است و همچون بیشتر بناهای دوره پهلوی اول با سبک معماری تلفیقی سنتی ایران و معماری مدرن غربی ساخته شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان ادامه داد: طبق کتیبه کاشی‌کاری سردر ورودی بیمارستان، این بنا در سال ۱۳۱۶ در دوره پهلوی  اول تحت عنوان بیمارستان در ضلع شمالی شهر قدیم زنجان در خارج از محدوده باروی شهر و در ضلع شمالی دروازه ارک در محل قبرستان قدیمی ساخته شد.

وی افزود: این بنا در زمان حضور روس‌ها در شمال‌غرب ایران محل استقرار سربازان روس مستقر در زنجان بوده و پس از تخلیه، مجدداً در اختیار اداره بهداری وقت قرار گرفته است؛ پس از انقلاب اسلامی نیز نام بیمارستان به شهید بهشتی تغییر یافت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.