ابوالفضل عباسچیان شامگاه چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: کسری بودجه را رد نمی‌کنیم اما واگذاری‌ها فقط برای جبران کسری بودجه نبوده بلکه این اقدام با هدف مشارکت مردم در اقتصاد کشور و بهره‌مندی از مزایای آن صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: خصوصی‌سازی از دهه ۷۰ در کشور آغاز شده و مواردی مانند مولدسازی برای استفاده بهینه از اموال و دارایی‌های دولت نیز در دستور کار بوده اما به دلیل مصادف شدن واگذاری‌ها با این ایام نباید برداشت شود که برای جبران کسری بودجه است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان با اشاره به پذیره‌نویسی سهام شرکت‌های دولتی، گفت: دولت به استناد جزء ۲ بند الف تبصره ۲ قانون بودجه سال جاری که مصوبه هیات وزیران است، مکلف شده بخشی از مانده سهام خود در برخی شرکت‌های دولتی را به مردم واگذار کند.

وی اظهار داشت: بر این اساس، واگذاری مانده سهام دولت در بانک‌های تجارت، ملت و صادرات و بیمه‌های البرز و اتکایی در دستور کار قرار گرفته که پذیره‌نویسی آن تا ۳۱ اردیبهشت ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: دولت، سهام این شرکت‌ها را به عموم مردم واگذار می‌کند تا مردم از مزایای بورسی آن و اقتصاد کشور، بهره‌مند شده و به نوعی اقتصاد به شیوه اصلی، مردمی شود.

عباسچیان افزود: در مرحله اول، سهام شرکت شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) و در این مرحله نیز سهام بانک‌ها و بیمه‌های مذکور واگذار شده و دولت در مقاطع بعدی نیز سهام شرکت‌های دیگر را واگذار خواهد کرد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان گفت: برای جلوگیری از تجمع مردمی در دفاتر پیشخوان و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، پذیره‌نویسی نیاز به دریافت کد بورسی نداشته و فقط با ارائه کد ملی و در بانک‌های منتخب و درگاه‌های غیرحضوری به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و در صورت معامله پس از ۲ ماه، نیاز به کد بورسی خواهد بود.

عباسچبان با بیان اینکه به ازای هر کد ملی تا سقف ۲ میلیون تومان قابلیت واگذاری است، اظهار داشت: دولت برای هر فرد، ۲۰ درصد از قیمت آخرین ماه معامله سهام این شرکت‌ها را به عنوان تخفیف لحاظ کرده که با توجه به افزایش قیمت‌ها، امروز شرکت‌کنندگان در این پذیره‌نویسی از ۳۰ درصد سود برخوردار شده‌اند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی دولت برای واگذاری سهام بانک‌ها و بیمه‌ها به ازای هر فرد به مبلغ ۲ میلیون تومان است، تصریح کرد: در صورت بالا بودن شمار متقاضیان، این سهام به نسبت میزان خرید افراد در بین متقاضیان تقسیم شده و مازاد مبلغ پرداختی از طریق همان شماره حساب، عودت داده می‌شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آزادسازی سهام عدالت، گفت: توزیع سهام عدالت از سال ۸۵ برای ۶ دهک درآمدی جامعه آغاز شده بود که امروز دولت تصمیم گرفته مدیریت این سهام را یا به دارندگان آن واگذار کند و یا وکالت آن را به شرکت‌های سرمایه‌پذیر بدهد.

وی اظهار داشت: افرادی که مدیریت سهام به روش مستقیم را انتخاب کنند افراد آشنا به بازار بورس و سرمایه بوده و توانایی خرید و فروش آن را دارند اما برای افرادی که با بازار بورس و نحوه خرید و فروش سهام، ناآشنا هستند بهترین روش، مدیریت غیرمستقیم است.

عباسچیان با بیان اینکه ۷۹۳ هزار و ۴۰۰ نفر از جمعیت استان زنجان دارای سهام عدالت هستند، خاطرنشان کرد: ارزش سهام آن دسته از افرادی که مبلغ یک میلیون تومان خود را کامل کرده بودند، امروز بین ۱۱ تا ۱۵ میلیون تومان است.

وی یادآور شد: شمار شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت ۴۹ مورد بوده که ۱۳ شرکت فرابورسی و ۳۶ شرکت بورسی هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.