دکتر وحید خسرو شاهی روز چهارشنبه  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس آمار مرگ و میر نیز در مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی بیشتر است درحالی که در افراد عادی مرگ و میر مربوط به کرونا، زیر ۱۰ درصد است.

وی در خصوص ارتباط کرونا و  بیماری قلبی و عروقی یادآورشد: بر این مبنا ارتباط ثابت شده‌ای بین بیماری قلبی و عروقی با بیماری های عفونی وجود دارد که کرونا هم از این قاعده مستثنا نیست.  

این متخصص قلب و عروق ادامه داد: ویروس کرونا که جز عوامل عفونی بوده که از طریق مجاری تنفسی وارد دستگاه تنفسی شده و پس از تکثیر و تحریک سیستم ایمنی بدن، منجر به التهاب در تمامی بخشهای بدن شده و همین التهابات به تظاهرات کرونا از قبیل تب، لرز، ضعف، بی‌اشتهایی، خستگی و سایر علایم منجر می‌شود.

وی اظهار داشت: اگر این التهاب شدید باشد و ریه را به صورت گسترده درگیر کند، به نارسایی ریه منتهی شده، به دلیلی اینکه دستگاه گردش خون و در راس آن قلب ارتباط تنگاتنگی باهم دارند و  ایجاد مشکل در هر کدام، دیگری به خصوص ریه یا قلب را درگیر می کند.

خسروشاهی افزود: همین مساله سیستم‌های دیگر را هم دچار مشکل می‌کند و خود التهاب، به صورت مستقیم یا غیرمستقیم می‌تواند باحضور این عوامل ویروسی در بافت قلبی به بیماری‌های قلبی منتهی شود.

این متخصص قلب و عروق بیمارستان ولی عصر(عج) استان زنجان خاطرنشان کرد: بیماران قلبی و عروقی ازجمله پرفشاری خون، نارسایی قلبی، بیماران با سابقه حمله‌های قلبی، جراحی قلب باز و تعویض دریچه یا بیمارانی که سیستم هدایتی قلب آنها درگیر بوده و تحت درمان هستند، نیز به صورت مضاعف توصیه‌های بهداشتی و پیشگیری از بیماری کرونا را جدی بگیرند.
کرونا، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه های انتقال آن عطسه و سرفه و دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و عدم حضور در مراکز عمومی، به هنگام عطسه حتما جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

ویروس کرونا موسوم به «کوید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۹۲ هزار و ۵۸۴ نفر در کشور به بیماری کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد پنج هزار و ۸۷۷ نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده و ۷۲ هزار و ۴۳۹ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.