دکتر پرویز قزلباش شامگاه دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، افزود: با توجه به شرایط کرونایی تمامی عناصر حوزه سلامت درگیر این بیماری شده‌اند و از طرفی مدیریت این مساله نیز هزینه های بسیار زیادی به دنبال دارد.

وی اضافه کرد: بر این اساس دانشگاه علوم پزشکی این استان طی ۲ ماه گذشته حدود چهار میلیارد تومان فقط برای خرید ماسک و وسایل حفاظتی پرسنل و کادر بیمارستانی هزینه کرده است، یعنی در حوزه درمان ماهانه ۲ میلیارد تومان برای این نوع  اقلام صرف می‌شود.

قزلباش ادامه داد: در حوزه بهداشت این میزان مبلغ به ۳.۵ میلیارد تومان می‌رسد و از طرفی تعطیلی ایام کرونایی نیز درآمد بیمارستان ها را به شدت کاهش داده و این در حالی است که ۵۰ درصد هزینه های دانشگاههای علوم پزشکی به در آمدهای اختصاصی  و ۵۰ درصد دیگر از طریق بودجه دولتی تامین می‌شود.

وی اضافه کرد: بررسی ها نشان می دهد، حدود ۲۰ درصد از درآمدهای دانشگاه  علوم پزشکی استان طی سه ماه گذشته کاهش یافته که افزایش هزینه های فعلی و کاهش درآمدها می‌تواند در آینده مشکلات جدی را در این حوزه ایجاد کند.

قزلباش افزود: از طرفی به خاطر جابجایی های پزشکان در مطب و بیمارستان ها فعالیت  آنان نیز به مراتب کاهش یافته  که در این ارتباط فشار روانی ناشی از آن مشکلاتی را ایجاد کرده است و در مجموع می توان گفت پس از ریشه کنی کرونا، روزهای سختی در پیش داریم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: در جوامع بشری بروز بیماری هزینه هایی زیادی دارد و وقتی یک بیماری نظیر کرونا با شدت بیشتری گسترش می یابد، هزینه ها را به مراتب افزایش می دهد که غیرقابل جبران  است.

وی  اظهار داشت: طبق پیش بینی متولیان حوزه سلامت به ویژه سازمان جهانی بهداشت (who) و مراجع،  بعد از پایان دوره کرونا در سطح وسیع اختلالات روانی به دلیل تغییر رفتار و سبک زندگی افراد رخ خواهد داد.

 این مسؤول در خصوص تفاوت آمار فوتی های مربوط به کرونا گفت: فوتی های کرونایی سه گروه را تشکیل می دهند، یک دسته افراد با علائم حاد تنفسی تحت درمان قرار گرفته و پس از انجام آزمایش نتیجه مثبت تشخیص داده می شود، گروه دیگر فوتی های هستند که جواب آزمایش آنان نیامده اما علائم مشکوک کرونا داشته اند و گروه دیگری فوتی هایی هستند که ممکن است  مثبت یا منفی باشد اما مثل افراد کرونایی دفن می شوند.

وی یادآوری کرد: بر این اساس فوتی ها طبق پروتکل‌های بهداشتی، در بخش‌ کرونایی دفن می‌شوند که در نتیجه آمار بیشتر از عدد واقعی است.

رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۸۳ هزار و ۵۰۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۹۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به پنج هزارو ۲۰۹ نفر رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.