امیرارجمند روز یکشنبه با بیان اینکه آثار باستانی محدوده سد مراش  به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری  و صنایع دستی استان تحویل داده شده است، به خبرنگاران اعلام کرد:کاوش‌های نجات­بخشی حوضه­ آبگیر سد مراش شهرستان ماهنشان با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری درمحوطه مراش  به انجام رسید و اشیایی که ازاین کاوش به دست آمده  به احتمال زیاد مربوط به دوره اشکانی است که در آینده با انجام آزمایش ترمولومینسانس می ­توان به اطمینان بیشتر دست یافت.

وی ادامه داد: ۹۳ قطعات استخوان جانوری متعلق به حیوانات اهلی، ۹۱ قطعه سفال، یک عدد سنگ ساب، یک عدد مشته­  سنگی به همراه تکه ­های سفالی در جریان کاوش از محوطه سد مراش بدست آمده است.

ارجمند اظهار داشت: ساختارهای معماری هم در این کاوش نمایان شدند که  این بقایای معماری شامل دیواره­ های ساخته شده از مصالح قلوه سنگ‌های رودخانه‌ای و ملات گل، یک کف سنگ فرش و دو اجاق هستند و در مجموع سه فضای معماری در راستای تقریبی شرقی- غربی است. 

محوطه مراش  که در بین اهالی روستا و به واسطه­‌ی قرارگرفتن آن در ابتدای "جن دره سی"، با نام محوطه "جن­ دره"­ سی شناخته می­ شود،

این محوطه در ۵۰۰ متری جنوب ­غربی روستای مراش، یک کیلومتری ساختگاه سد و در دره­ رودخانه­ حلب قرار گرفته است.

محوطه­  مورد اشاره در بررسی سال ۱۳۹۳ با توجه به شواهد و یافته‌­های سطحی، گورستان عصرآهن معرفی شده است.

گفتنی است سد مراش برای تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت شهرهای دندی و ماهنشان و ۱۲۲ روستای منطقه با ۶۴ درصد پیشرفت فیزیکی در دست ساخت است. 

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در زمان حاضر مجموع آثار ثبت شده این استان در فهرست آثار ملی، به عدد۸۴۷ اثر رسیده که شامل ۷۶۰ اثر در فهرست میراث غیرمنقول، ۲۵ اثر در فهرست میراث منقول، ۴۸ اثر در فهرست میراث ناملموس، ۱۰ اثر در فهرست میراث طبیعی و ۴ اثر در فهرست میراث واجد ارزش تاریخی و فرهنگی است.‏

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.