دکتر پرویز قزلباش روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به موفقیت طرح غربالگری در استان افزود: در زمان حاضر ۱۰۰ درصد جمعیت این استان در ارتباط با بیماری کرونا غربالگری شده اند و پیگیری های لازم نیز در ۹۰ درصد افراد انجام شده است.

وی اضافه کرد: شناسایی موارد مشکوک در قطع زنجیره انتقال بسیار موثر بوده و اقدامات انجام شده نیز تاکنون در راستای مدیریت و کنترل این بیماری است.

به گفته این مسؤول، کنترل بیماری زمانی محقق می شود که به طور کامل به اوضاع مسلط شد و اجازه نداد که این بیماری گسترش یابد و راه زیادی برای موفقیت کامل در این امر وجود دارد.
قزلباش افزود: این بیماری مانند کوه یخ است که فقط قله آن مشاهده می شود و در این قسمت افراد بستری شده را  تشکیل می دهد ولی قسمت عمده کوه یخ جایی است که دیده نمی شود و ممکن است زمانی طغیان کند و بر این اساس نباید به شیب ملایم کنونی ابتلا اطمینان کرد.

وی اظهار داشت: در طرح غربالگری این استان افرادی که مثبت تشخیص داده شدند در بیمارستان ها بستری و حتی نتیجه آزمایش فوت شدگان نیز پیگیری و بررسی شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: در ادامه این روند سه نفر از نزدیکترین افرادی که با مبتلایان به کرونا در ارتباط بودند آزمایش های لازم انجام و اگر نتیجه مثبت باشد دوباره از ۳ نفر دیگر در ارتباط با این فرد این آزمایش گرفته می شود و در واقع  این زنجیره ادامه پیدا می کند تا به نقطه منفی برسیم.

وی اضافه کرد: نتیجه بررسی ها نشان می دهد که حدود یک چهارم یا ۲۵ درصد از افرادی که با مبتلایان به کرونا در ارتباط بودند، آلوده شده اند.

قزلباش خاطرنشان کرد: مهمترین گزینه بیماری کرونا، علایم بالینی است و درمان بیماران نیز بر اساس تست نیست، تست روش بیماریابی است و درمان بر اساس علایم بالینی انجام می گیرد و در این میان پزشک متخصص بر تست منفی بیمار اکتفا نمی کند و نشانه ها را مورد توجه قرار می دهد.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از آن در کشور اعلام کرد: تاکنون ۷۱ هزار و ۲۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و با فوت ۱۱۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۴ هزار و ۴۷۴ نفر رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.