شیوع ویروس کرونا آن هم در روزهای منتهی به عید نوروز، بخش قابل توجهی از کسب و کارها را تحت تاثیر قرار داده است ولی در این میان، حضور این ویروس شوم، دستفروشان را که حساب ویژه ای روی بازار عید باز می کنند، با مشکلات عدیده ای مواجه ساخته است.

در شهر زنجان چند روز است که حضور دستفروشان در معبر و میادین پر تردد ممنوع شده است و این تصمیم باعث شد تا شماری از همین افراد امروز / دوشنبه/ با تجمع در برابر فرمانداری زنجان خواستار رسیدگی به مشکلاتشان شوند.

عباس، ۵۲ ساله می گوید: "من اموراتم را با دستفروشی و پهن کردن بساط در جمعه بازار و این ها می گذرانم، الان که ۱۰ روز به عید مانده، بازار و مغازه در شهر همه شان باز هستند ولی ما را نمی گذارند کار کنیم. من هست و نیستم را دادم وسایل گرفتم که در این چند روز بفروشم ولی الان نمی توانم کار کنم و برای خرج روزانه ام هم مانده ام. بدهی دارم، اگر کرونا هست چرا بازار باز هست، شما برو عصر ببین بازار چه خبره، مردم دارند خریدشان را می کنند، کرونا فقط برای دست فروش هاست، بیماری فقط برای ماست؟ "

مجید، ۳۰ ساله که پنج سال است کار دستفروشی می کند، می گوید: "من در چهار اره انقلاب شهر زنجان بسط لباس فروشی دارم، الان همه پولم را دادم جنس آوردم، چک دادم، ولی هیچ چیزی کار نکردم یعنی پنج روز است که نمی گذارند بساط پهن کنیم. ماموران شهرداری ایستاده اند و اصلا نمی گذارند که نزدیک محل بشویم. پس چرا مغازه ها همه جا باز هستند، چرا بازار را نمی بندند؟ "

جعفرکه ۲۵ سال دارد میان حرف دیگر تجمع کنندگان می آید و کمی با صدای بلند و البته عصبانی تری می گوید: "ما فقط یک خواسته داریم و آن اینکه اجازه بدهند تا زمانی که مغازه ها و بازار باز هستند ما هم کار کنیم. الان همه ما از ۱۲ ماه سال چشم دوختیم به این چند روز قبل از عید، خب چه می شود به ما هم چند روز وقت بدهند تا کار کنیم. نمی گوییم از فروشمان سود کنیم لااقل پول خرید جنس ها را در بیاوریم و به طلب کار بدهیم. الان اگر کرونا پنج ماه طول کشید، تو این مدت ما باید از گشنگی بمیریم؟ "

رحمان که سن و سالش از دیگران بیشتر به نظر می رسد پوکی به سیگارش می زند و با لحن شمرده ای می گوید: الان ۸۰ درصد دستفروشان جنس هایشان را با چک گرفته اند، فردا پس فردا باید پول آن برگردانند، با این وضعیت که نمی شود. خب بیایند یک جایی مشخص کنند، سمپاشی کنند، ما آنجا بساطمان را داشته باشیم. مردم دارند خریدشان را می کنند، ما هم حواسمان است. آن مغازه چی مثلا چکار می کند که جماعت بیمار نشوند، این وسط فقط دستفروشان باعث بیماری می شوند؟

فرماندارشهرستان زنجان پیرامون ممنوعیت حضور و فعالیت دستتفروشان در معابر و میادین پر تردد شهر می گوید: در این شرایط اولویت اصلی تامین سلامت مردم و مقابله با هر موردی است که این سلامتی را به خطر بیندازد.

رضا عسگری می افزاید: برای فعالیت بازار و مغاره ها تمهیدات ویژه ای در نظر گرفته شده است ولی فعالیت دستفروشان چون قابل کنترل نیست و منشا آلودگی است، در نتیجه محدویت هایی برای فعالیشان در معابرو میادین ایجاد شده است.  

وی ادامه می دهد: حضور دستفروشان در نقاط پرتردد شهر، باعث ایجاد مشکلات ترافیکی می شود و این خودش زمینه ازدحام است که نباید چنین بشود. چرا که ما در این شرایط باید اجتماعات را به حداقل برسانیم.

عسگری خاطرنشان می کند: بر عکس فروشگاهها و مغازه ها که محصولاتشان در ویترین است و زیاد دست به دست نمی شود، اجناس دستفروشان به وطور مرتب توسط افراد مختلف دست به دست می شود و خود همین امر عامل جدی در گسترش ویروس اشت.

وی می گوید: در این شرایط که کادر درمان در کشور و نیز سایر اقشار مختلف در خط مقدم مبارزه کرونا هستند و حتی افرادی جانشان را هم در این راه از دست می دهند، درست نیست که برخی افراد که فعالیتشان قانونی هم نیست، فقط منافع اقتصادی خودشان را مد نظر داشته باشند.

فرماندار زنجان به ضرورت همراهی و همکاری همه شهروندان از اقشار مختلف در مهار ویروس کرونا تاکید کرده و ادامه می دهد: شماری از اصناف و بازاریان زنجان نیز خواستار تعطیلی بازار برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا هستند.

گفتنی است بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان تاکنون ۶۸ نفر در این استان به بیماری کرونا مبتلا شده و چهار نفر نیز جان خود را از دست داده اند.

همچنین رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ۱۹ اسفند ماه نیز اعلام کرد: تاکنون ۷ هزار و ۱۶۱ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده و ۲۳۷ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده‌اند و همچنین تعداد بهبود یافتگان به ۲ هزار و ۳۹۴ نفر رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.