این روزها که کرونا مهمان ناخوانده کشور شده، نگرانی از ابتلای به آن، چون خطری همیشه معلق، موجب اضطراب مردم شده است و در شرایطی که کمیاب شدن ماسک و مواد ضدعفونی کننده یک روی سکه بازار ویروس کرونا در خراسان شمالی است و در روی دیگر، تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، ضدعفونی کردن ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر، همه و همه به منظور پیشگیری از شیوع این ویروس در حال انجام است، اما گویا حضور و فعالیت زباله گردها از نگاه مدیران شهری مغفول مانده است.  

زباله گردها، بدون رعایت اولین اصول بهداشتی، کیسه های زباله را در کوی و برزن دریده و درون آنرا به هوای یافتن ماده ای قابل بازیافت، می جویند و بدون هیچ ملاحظه ای با رها کردن زباله ها در این سو و آن سو، بر سلامت خود و دیگر شهروندان چوب حراج می زنند.

یک شهروند بجنوردی با انتقاد از این وضعیت گفت: با نزدیک شدن به نوروز، شمار زباله گردها در شهر بیشتر شده است اما گویا مسوولان هیچ چاره ای برای آن نیندیشیده اند.

زباله گردها، بدون هیچ ملاحظه و رعایت ابتدایی ترین اصول بهداشتی، کیسه های زباله را در کوی و برزن دریده و با جستن آن به هوای یافتن ماده ای قابل بازیافت، بر سلامت خود و دیگر شهروندان چوب حراج می زنند 

رویا رضایی اظهار داشت: زباله گردها می توانند ناقل بیماری های زیادی باشند، سطح تماس آنان با اشیای مختلف شهر از جمله نیمکت های پیاده روها و بوستانهای شهری زیاد است و اکنون با موضوع بیماری کرونا، نیاز است تا ساماندهی و جمع آوری آنان بیش از پیش مورد توجه باشد اما مسوولان هیچگاه از پس این مشکل برنیامده اند.  

وی گفت: زباله گردها به دنبال مواد بازیافتی، سطل های زباله را بر هم می زنند و چهره شهر را زشت می کنند اما مهم تر از آن، تهدید سلامت و بهداشت مردم است.  

این شهروند بجنوردی افزود: شمار زباله گردها اخیرا بیشتر شده است، این افراد بدون اینکه به فکر سلامت و بهداشت خود و جامعه باشند، در تمام نقاط شهر، حضور دارند، در کوچه ها و خیابان ها، با بر هم زدن زباله، سلامت مردم را نشانه گرفته اند.  

یک شهروند دیگر نیز گفت: در این وضعیت، که به مردم توصیه می شود مرتب دست ها را با صابون بشویند، زباله گردها دایم دست در سطل های زباله کرده و محتویات آنرا زیر و رو کرده و در هر گوشه شهر هم حضور دارند.

ضحی روحانی اظهار داشت: این افراد، می توانند مشکل آلودگی و شیوع کرونا را بیشتر کنند، اما برای آنان فکری نشده است.  

علیرغم تماس خبرنگار ایرنا، مسوولان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی در این باره از هرگونه اظهار نظر خودداری کردند.  

افزایش شمار زباله گردها

مدیرعامل سازمان پسماند خراسان شمالی هم با بیان اینکه زباله گردها، به معضلی برای شهر بدل شده اند، گفت: ما هم نگران هستیم و متاسفانه شمار زباله گردها در آستانه نوروز، افزایش یافته است.  

روح الله عظیمی اظهار داشت: در این زمینه، شمار گشت های شهرداری افزایش یافته است و با تردد در شهر، با زباله گردها برخورد می شود اما مگر چقدر می شود جلوشان را گرفت؟  

شمار گشت های شهرداری  افزایش یافته است و با تردد در شهر، با زباله گردها برخورد می کنند اما مگر چقدر می شود جلوشان را گرفت؟  

وی افزود: مهم ترین راهکار این است که مردم زباله ها را بیرون نگذارند،  اگر زباله های بازیافتی را در معابر رها نکنند، زباله گردها هم چیزی برای جست و جو و یافتن ندارند، تا زمانی که تفکیک از مبدا اتفاق نمی افتد، مردم نباید انتظار داشته باشند که زباله گردها در جلو منزلشان حاضر نشوند.  

عظیمی اظهار داشت: در شهر بجنورد، حدود ۱۷۰ دستگاه سه چرخ، ۵۵ گاری دستی و حدود ۱۰۰ دستگاه پیکان، وانت، نیسان، خودرو شخصی و یا هرگونه وسیله نقلیه دیگر و بعضا کولبر اقدام به برهم زدن زباله می‌کنند که تاکنون برای ۸۸ دستگاه سه چرخ، ۱۷ گاری و ۹ دستگاه وانت کارت صادر شده است.

وی با اشاره به فعالیت ۶۱ انبار ضایعاتی بدون مجوز در بجنورد اظهار داشت: اعتراضات و شکایات شهروندان و همسایگان انبارها در این خصوص منجر به تشکیل پرونده هایی در کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شده است اما این انبارها همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند.  

مدیرعامل سازمان پسماند خراسان شمالی گفت: زباله گردها، سبب به هم زدن نظم و پراکندگی زباله شده و ایجاد ترافیک را موجب می شوند، زحمت کارگران زباله بردار و رفتگران را افزایش می دهند علاوه بر آن،  احتمال آسیب جسمی کارگران شهرداری،  بریده شدن دست از طریق جمع آوری زباله های پراکنده شده افزایش می یابد.

شهرداری چاره ای ندارد

معاون خدمات شهری شهرداری بجنورد هم در این باره گفت: شهرداری راهکاری برای ساماندهی زباله گردها ندارد و متاسفانه تاکنون از پس آنان برنیامده است.  

محمدمهدی خاکشور اظهار داشت: زباله گردهایی که با سه چرخ و یا موتورسیکلت اقدام به جمع آوری زباله های بازیافتی می کنند، به واسطه پلاک وسیله نقلیه، قابل شناسایی هستند اما آن دسته از زباله گردها که به صورت پیاده و کولبری در سطح شهر، فعالیت دارند را نمی توان ساماندهی کرد.

وی افزود: مهم ترین راهکار این است که مردم، زباله های بازیافتی را در بیرون منزل و معابر رها نکنند و یا دست کم اینکه خود زباله های دارای ارزش بازیافتی را تفکیک کنند تا زباله گردها برای یافتن مواد بازیافتی و باارزش، سایر زباله ها به هم نریزند.  

مهم ترین راهکار این است که مردم، زباله های بازیافتی را در بیرون منزل و معابر رها نکنند و یا دست کم اینکه خود زباله های دارای ارزش بازیافتی را تفکیک کنند

خاکشور با بیان اینکه زباله گردها سبب شکست طرح زون آزمایشی «بدون زباله گرد» در بجنورد شدند، گفت: قرار بود در این طرح، با توجه به وسعت شهر بجنورد، شهر به چهار منطقه تقسیم و تعداد گاری هر منطقه و خیابان های آن مشخص شود.

شکست طرح زون بدون زباله 

مسوولان شهرداری بجنورد برای انجام زون بدون زباله گرد به صورت آزمایشی قسمتی از محدوده را از میدان کارگر انتخاب کرده و گستره طرح را تا میدان خرمشهر و از مسیر کمربندی مدرس تا چهارراه خوشی تعیین کردند.  

طرح زون بدون زباله گرد بجنورد به علت نبود همراهی اجرائیات شهرداری به نتیجه نرسید و اجرایی نشد. این زون ۱۱۶ هکتار وسعت داشته و قرار بود زباله ها با قرار دادن ۳۶ گاری، جمع آوری شود.  

در شهر بجنورد، مرکز خراسان شمالی، ۴۰۰ نفر زباله‌گرد شناسایی شده اند که این تعداد، بدون احتساب افرادی است که در میان زباله های انباشته و دپو شده در کوه «باباموسی» نسبت به برداشت طلای کثیف اقدام می‌کنند.

براساس اعلام مسوولان، در نیمه نخست امسال، ۲۵ هزار و ۳۴۷ تن زباله تر از در منازل ساکنان مرکز استان خراسان شمالی جمع‌آوری شده است.

میانگین روزانه تولید زباله تر در بجنورد در سال گذشته ۱۳۳ تن اعلام شده است و این میزان در نیمه نخست امسال به ۱۳۶ تن در روز رسیده است.

در ۶ ماهه نخست امسال در مجموع ۱۱۵ تن زباله خشک تولیدی شهروندان بجنورد جمع‌آوری شده است.

بجنورد مرکز خراسان شمالی ۲۱۰ هزار نفر جمعیت دارد.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.