روزنامه صدای زنجان در گزارشی نوشت: دلالی حالا مدت‌هاست به یک بحران در اقتصاد ایران تبدیل شده است. هر زمان که فضا در بازاری مساعد باشد، عده‌ای حاضرند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند، حالا فرقی نمی‌کند صف گوشت دولتی باشد یا صف خرید پوشک! روزهایی بود دلالان تنها بازار ارز و طلا و سکه را رصد می‌کردند و گاه گاهی حمله به بازار مسکن و خودرو را در دستورکار قرار می‌دادند اما بی‌اخلاقی امروز به تمامی بازارهای اقلام ضروری و غیرضروری تسری یافته است. باورنکردنی است که با گذشت کمتر از ۷۲ ساعت از تائید خبر ورود کروناویروس به کشور، ماسک در داروخانه‌های سطح شهر زنجان یا پیدا نمی‌شود یا قیمت‌ آن از ۳ هزار تومان به ۱۴ هزار تومان رسیده است!

در حالی برخی تلاش دارند از ترس مردم از ویروس کرونا درآمدزایی کنند که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمار معدودی از ابتلای هموطنان به این ویروس را تایید کرده است اما با این وجود ماسک، ژل ضدعفونی کننده و حتی دستمال مرطوب به کالای اول بازار ایران و استان تبدیل شده‌ است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پرشکی سقف قیمت ماسک برای مصرف کننده را ۴ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کرده است و با اشاره بر اینکه تولیدکنندگان داخلی روزانه یک و نیم میلیون ماسک تولید می‌کنند بر تامین نیاز داخلی تاکید کرده با این حال داستان در بازار به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

بسیاری از داروخانه‌ها تاکید دارند موجودی ماسک‌شان تمام شده و به مشتریان قول مساعد می‌دهند روزهای آتی ماسک جدید برای عرضه خواهند آورد.

مهدی بیگدلی، رئیس انجمن داروسازان استان در گفت‌وگو با صدای زنجان با انتقاد از عدم کنترل بازار تجهیزات پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس توسط دولت اعلام کرد: متاسفانه دلالان با سوء‌استفاده از شرایط فعلی سبب کمبود تجهیزات پیشگیری از ابتلا به این ویروس و یا افزایش بیش از سه برابری آن شده‌اند.  دولت در این وضعیت باید با تشکیل تیم‌های ویژه نسبت به نظارت کافی از قیمت‌ها در محل تولید این محصولات (کارخانه‌ها) و شرکت‌های توزیع کننده (عمده) و داروخانه‌ها (آخرین مقصد در بازار توزیع) اقدام کند.  

وی با بیان اینکه متاسفانه قیمت ماسک در عرض سه روز از تائید ابتلای چندین نفر در کشور به کروناویروس بیش از ۳ برابر شده است از نبود نظارت صحیح از سوی دولت انتقاد کرد و گفت: شاید مسئولان الان بگویند نظارت و کنترل می‌کنیم اما وضعیت داروخانه‌ها چیز دیگری را می‌گوید، همکارانمان در داروخانه‌ها شاکی‌اند که چرا دولت اوضاع را مدیریت نمی‌کند.  ما معتقدیم دولت توانایی کنترل وضعیت فعلی را دارد مگر اینکه بنا به دلایلی نخواهد ورود کند.

پایگاه خبری موج رسا از قول رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نوشت: هم کنون روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار ماسک در این استان زنجان تولید می‌شود و متولی توزیع ماسک و مواد ضدعفونی در سطح استان نیز بر عهده سازمان صمت است.

ناصر فغفوری با اشاره به اینکه مشکلی از لحاظ میزان تولید مواد شوینده‌های بهداشتی و ماسک در استان زنجان وجود ندارد اظهار کرد: تولید به اندازه کافی وجود دارد و بعد از تولید به دانشگاه علوم پزشکی تحویل داده می‌شود.

پایگاه خبری پیام ملت در گزارشی به وضعیت قیمت مسکن در زنجان پرداخت و نوشت: طی دو سال اخیر قیمت مسکن در زنجان به یک باره اوج یافت و در بالاترین حد خود قرار گرفت و دیگر ظرفیتی برای افزایش بیش از این مقدار نماند اما چند ماهی است که این بازار بعد از یک تلاطم قیمتی وارد روند ثابتی شده و این روند همچنان ادامه دار است.

طرح اقدام ملی مسکن با مشکلاتی که در زمان ثبت نام و استقبال بی نظیر همشهریان زنجانی داشت از ۴ هزار و ۷۰۰ واحد در این استان به ده هزار واحد افزایش یافت تا شاید عده زیادی از علاقه مندان خانه دار شوند اما باز هم عده کثیری از ثبت نام کننده ها بنا به دلایل مختلفی از دریافت این مسکن بازماندند و ریزش کردند.

در صورتی که اگر ساخت و ساز مسکن ملی در سطح استان آغاز شود همین موضوع می تواند اثر گذار بر کاهش قیمت سر به فلک کشیده مسکن در استان هم باشد. زیرا بنا به گفته ها طرح مسکن مهر موجب رکود در بازار مسکن شد و پیش بینی می شود همین روند در طرح ملی اقدام مسکن نیز مشاهده شود.

در ارتباط با وضعیت بازار مسکن بعد از طرح اقدام ملی مسکن و افزایش قیمت بنزین و اثر گذاری بر قیمت مسکن، ، رئیس اتحادیه املاک داران استان گفت: هماهنگی های لازم با اداراتی همچون صنعت معدن و اتاق اصناف و بازرگانی صورت گرفته تا از واحدهای مشاوره املاک بازدید انجام گیرد، در راستای همین بازرسی‌ها مشاورین املاک که مجوز نداشتند یا به صورت غیرقانونی اقدام به انتقال جواز کسب کرده بودند، پلمپ شد.

 سید ابوالفضل طاهری با بیان اینکه بازار مسکن در حال حاضر  بعد از یک دوره رکود ثابت مانده است، خاطرنشان کرد: بعد از آزاد شدن قیمت بنزین بازار مسکن در استان دچار یک تلاطم شد و قیمت مسکن رشد یافت اما خوشبختانه دوباره روند به حالت عادی بازگشت.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی می شود که این روند ثبات قیمت‌ها همچنان تا بعد از سال ۹۹ نیز ادامه دار باشد، گفت: تجربه ثابت کرده است زمانی که طرح هایی هم چون مسکن مهر مطرح شد موجب شد تا قیمت مسکن در بازار تا حدودی کاهش یابد که امیدواریم با اجرا شدن طرح اقدام ملی مسکن در استان نیز این تجربه دوباره تکرار شود و بازار مسکن نیز دیگر شاهد افزایش قیمت نباشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.