فتح‌الله حقیقی شامگاه دوشنبه در جلسه اضطراری ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان زنجان اظهار داشت: بارندگی، سیل و شیوع ویروس کرونا حوادثی است که در تمام دنیا اتفاق افتاده و مختص ایران نیست اما رسانه‌های بیگانه بر روی ذهن مردم کار می‌کنند در حالی که ضریب مرگ و میر بر اثر کرونا کمتر از آنفلوآنزا است.

وی خاطرنشان کرد: انتخابات نیز در تمام کشورها برگزار می‌شود و مشارکت در کشورهای مدعی دموکراسی ۲۰ درصد است در حالی که این میزان در ایران ۵۰ درصد بوده است اما رسانه‌های دشمن به گونه دیگری منعکس می‌کنند.

حقیقی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی، بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از فضاسازی رسانه‌های بیگانه در بارندگی‌های پیش رو باید مرجع اطلاع‌رسانی مشخص شود تا جامعه آرام باشد.

استاندار زنجان گفت: آمادگی تمام دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد مدیریت بحران، شهرداران، فرمانداران، بخشداران و دهیاران برای مقابله با بحران احتمالی باید سنجیده شده و راهکاری لازم برای نحوه مقابله با مسیر سیلاب‌های احتمالی نیز تدبیر شود.

وی اظهار داشت: دبیرخانه ستاد مدیریت بحران استان ظرف ۲۴ ساعت آینده، لیست کامل تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز از بخش دولتی و بخش خصوصی برای مقابله با بحران پیش رو را مشخص کند تا به محض نیاز، فراخوانی شود.

حقیقی افزود: شهرداری‌های استان نیز مشکلاتی نظیر آبگرفتگی معابر و مسیل‌ها را طبق تجربه بارندگی‌های ابتدای سال، برطرف کرده و برای تحت پوشش قرار دادن روستاهای نزدیک شهرها نیز اعلام آمادگی کنند.

استاندار زنجان با تاکید بر اینکه برای کاهش خسارت در بحران‌ها علاوه بر مدیران، مردم هم باید مواردی را رعایت کنند، گفت: مدیریت بحران استان باید اقداماتی که منجر به کاهش خسارت بارندگی‌های ابتدای سال جاری شد را جمع‌آوری و برای بارندگی‌های پیش رو نیز انجام دهد.

وی اظهار داشت: منازل و مکان‌هایی که به صورت غیرقانونی در مسیر رودخانه و سیلاب قرار داشت و مقرر بود تخلیه شوند نیز شناسایی شده و اخطار لازم داده شود که در صورت عدم تخلیه و وقوع حادثه باید پاسخگو باشند.

حقیقی خاطرنشان کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان در اسرع وقت، دامداری‌های سنتی و خشتی در مسیر سیلاب‌ها و رودخانه‌ها را شناسایی و نسبت به تخلیه آن‌ها اخطار دهد.

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان نیز از ابلاغ توضیه‌های لازم به اعضای ستاد، فرمانداران، بخشداران و شهرداران خبر داد و گفت: توصیه‌های لازم برای رعایت نکات ایمنی صادر شده است.

توحید سلیمی اظهار داشت: علاوه بر شرایط حاکم به دلیل شیوع ویروس کرونا، خودداری از سفرهای غیرضروری به دلیل در پیش بودن شرایط بحرانی آب و هوا نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

سرپرست شهرداری زنجان نیز گفت: سیلاب‌ها، کانال‌ها و مسیل‌ها کنترل و بررسی شده تا مسدود نباشند.

غلامحسن احمدی افزود: سازمان آتش‌نشانی نیز از نظر نیروی انسانی و تجهیزات در آماده‌باش کامل قرار دارد و برای مسیرهایی که سابقه آبگرفتگی دارند نیروی ثابت، مستقر شده تا در زمان بارش، جلوی آبگرفتگی را بگیرند.

وی اظهار داشت: تمام تجهیزات از جمله موتورها، کفکش‌ها و لجنکش‌ها تست شده و آماده هستند ضمن اینکه گرمخانه و سالن مدیریت بحران شهرداری نیز آماده است.

احمدی خاطرنشان کرد: کیسه‌های شن نیز برای انسداد یا تغییر مسیر آب، آماده شده تا آب بارندگی با ورود به مغازه‌ها و منازل آسیب وارد نکند.

مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و بنیاد مسکن و مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان نیز از آمادگی دستگاه خود برای مقابله با حوادث احتمالی خبر دادند.

مدیر فوریت‌های پزشکی استان زنجان نیز گفت: اورژانس با ۳۸ پایگاه جاده‌ای، ۱۹ پایگاه شهری و یک پایگاه هوایی در وضعیت آماده‌باش قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.