رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان شامگاه یکشنبه در جلسه قرارگاه زیستی پدافند غیرعامل این استان با بیان مطلب فوق، گفت: تا این لحظه، مورد مثبت و تایید شده‌ای از ویروس کرونا در استان زنجان نداریم البته به این معنی نیست که فرد مبتلا نداریم زیرا ممکن است علائم آن هنوز بروز نکرده باشد.

دکتر پرویز قزلباش افزود: اقدامات و برنامه‌ها، نیازمند مداومت و استمرار است تا متناسب با شرایط پیش آمده بتوانیم قدرت مانور داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد موارد با علائم خفیف و خودبهبودیافته است، اظهار داشت: علائم کرونا ویروس مانند سرماخوردگی یا آنفلوانزا و بیماری‌های تنفسی بوده و در برخی موارد ممکن است حتی قبل از مراجعه به پزشک، بهبود یابد.

قزلباش با بیان اینکه چند نکته مهم در خصوص کرونا ویروس باید مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: ویروس، قدرت انتشار بالایی داشته و مسری‌تر از سرماخوردگی و آنفلوانزا است، هنوز درمان دارویی برای این ویروس پیدا نشده است، واکسن ندارد، به دلیل شباهت با آنفلوانزا ممکن است با این بیماری اشتباه شود و ممکن است به سرعت به سمت علائم تنفسی مانند سرفه خشک و تنگی نفس برود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان با اشاره به تشکیل هسته‌های آموزشی و اقدامات انجام شده در این رابطه، گفت: اقدامات به سمتی می‌رود که تجمعات را به‌ویژه در مکان‌هایی که مدت تجمع طولانی بوده و تهویه مناسبی ندارند، کمرنگ کنیم و از ظرفیت همه بخش‌ها استفاده می‌کنیم تا هزینه‌هایی که به خاطر انتشار این ویروس متقبل خواهیم شد را کنترل کرده و آرامش بیشتری برای مردم فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه این بیماری ۲ مرحله دارد، اظهار داشت: مرحله اول، بیماری استقرار نشده و مرحله دوم، واگیری انجام و استقرار شده است و برای پیشگیری از شیوع ویروس، تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی باید در مرحله اول صورت پذیرد.

قزلباش خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه خروج ویروس بعد از گذشت فصل سرد سال، اثبات نشده است پیش‌بینی می‌شود این بیماری تا تیرماه سال آینده ادامه داشته باشد.

وی افزود: بیشترین خطر مرگ و میر این بیماری در افراد بالای ۶۰ سال است اما باید مراقبت و پیشگیری برای تمام سنین انجام شود.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری زنجان نیز گفت: به دلیل نداشتن درمان قطعی، بیشترین و مهمترین بحث در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، تاکید بر آموزش نیروی انسانی است.

حسن مظفری اظهار داشت: هیات وزیران، آموزش و پیشگیری را بر عهده وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها گذاشته است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز با بیان اینکه زنجان، در تامین مواد ضدعفونی‌کننده، جزو استان‌های اول کشور است، گفت: از روز چهارشنبه نیز تولید الکل ضدعفونی‌کننده در شرکت پدیده شیمی قرن آغاز می‌شود.

ناصر فغفوری افزود: در مورد ماسک نیز با توجه به این که واحدهای تولیدی زنجان، بزرگترین تولیدکننده ماسک کشور هستند نباید کمبود وجود داشته باشد.

وی اظهار داشت: کمبود ماسک یا گرانفروشی آن، بحث روانی است در حالی که تولید ماسک در زنجان بسیار ساده است.

معاون توسعه مدیریت و منابه استاندار زنجان نیز گفت: نکته مهم در آموزش‌های پیشگیری و مراقبت از این ویروس در ادارات به طور ویژه، آموزش نیروهای خدماتی است.

سمانه شاددل افزود: به دلیل اینکه نیروهای خدماتی بیشترین ارتباط را با مدیران و کارکنان دارند، آموزش در مورد نحوه نظافت وسایل اداری و شست و شوی ظروف و سایر وسایل، مهم است.

تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، ممنوعیت فعالیت سفره‌خانه‌ها و قلیان‌سراها، رعایت بهداشت فردی، ارائه نکات آموزشی از طریق رسانه‌ها و توجه ویژه به بهداشت مراکز عمومی، مواردی بود که در این جلسه مطرح شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.