پرویز رستمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به منظور پیشگیری از حمله جانوران وحشی درنده به روستائیان، دوره های آموزشی از سوی این اداره کل با همکاری بخشداران، دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاها به صورت مستمر برگزار می شود که این اقدام بسیار نتیجه بخش بوده است.

وی با بیان اینکه طی ۲ سال اخیر هیچ حمله‌ای از جانب گرگ به انسان در این استان صورت نگرفته است، یادآور شد: قبل از این، چند مورد حمله گرگ به انسان را در سطح روستاهای استان به ویژه در خدابنده داشتیم که با توجه به توصیه ها و هشدارهای خود مراقبتی و برگزاری دوره‌های آموزشی طی ۲ سال اخیر این موضوع به صفر رسیده است.   

سال ۹۶ تعداد ۱۳ نفر در این استان بر اثر حمله گرگ ها زخمی شده و برای مداوا و درمان به مراکز درمانی انتقال یافتند و ۳۰ مورد نیز حمله این حیوان به دام های اهلی، گزارش شد.  

فروردین ۹۶ پسربچه ۱/۵ ساله در روستای زواجر و اردیبهشت ماه دختر بچه ۳/۵ ساله ای در روستای زرند شهرستان خدابنده،  مرد ۳۵ ساله ای در روستای گیلوان شهرستان طارم، خرداد ماه هفت نفر شامل ۲ زن، ۲ مرد، ۲ دختر هشت ساله و پسربچه‌ای ۱۳ ساله در روستای رامین شهرستان زنجان و دی ماه نیز در شهر زرین آباد یک مرد ۶۹ ساله، در روستای ینگی کند سیدلر یک زن ۴۳ ساله و در روستای ایچ نیز یک مرد ۳۲ ساله توسط گرگ مهاجم زخمی شدند.  

براساس بررسی های انجام گرفته و وجود شواهد، حمله به ۲ کودک در روستاهای زواجر و زرند شهرستان خدابنده توسط گرگ‌های هیبریدی (سگ گرگ) که خطرناک تر از گرگ‌های معمولی هستند و هیچ ترس و واهمه‌ای از نزدیک شدن به انسان و سکونت‌گاه های انسانی ندارند، صورت گرفته بود.  
گرگ های معمولی اگر به انسان حمله ور شوند همان لحظه نخست طعمه خود را می درند اما اتفاق رخ داده در این ۲ روستای خدابنده حکایت از این داشت که این حیوانات مهاجم منتسب به گرگ پس از حمله به کودکان آنها را زنده به دهان گرفته و با خود برده اند.  
سال ۹۵ نیز سه فرد بزرگسال در روستاهای چپقلو، گوگجه ییلاق و حسام آباد شهرستان خدابنده و سه نفر نیز در روستاهای شهرستان ابهر، مورد حمله گرگ قرار گرفته بودند.  

رییس اداره حفاظ محیط زیست شهرستان خدابنده نیز گفت: طی هفته اخیر، دوره آموزشی ویژه دانش آموزان مدرسه امام خمینی (ره) روستای آغوزلو از توابع شهرستان خدابنده  با هدف خود مراقبتی در برابر حیوانات درنده برگزار گردید.

سیدرضا مدنی اظهار داشت: با توجه به سرمای شدید و احتمال نزدیک شدن حیوانات درنده به سطح روستاها و مدارس روستایی، دوره آموزشی ویژه در این مدرسه با هدف خود مراقبتی در برابر حیوانات درنده انجام گرفت و ۵۰ نفر از دانش‌آموزان پایه اول تا ششم حضور داشتند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.