دکتر پرویز قزلباش شامگاه پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به موارد تایید شده بیماری کرونا ویروس در کشور گفت: هیچ  دلیلی وجود ندارد بیمار مبتلا به کرونا ویروس در زنجان شناسایی شود، اما به عموم مردم اطلاع رسانی نشود، در این راستا به هیچ وجه پنهان کاری وجود ندارد و بصورت شفاف اطلاع رسانی لازم انجام خواهد گرفت.

وی یادآور شد: بر این اساس تا به لحظه بیمار مشکوک به بیماری کرونا ویروس که نیاز به بستری، ایزوله کردن  و قرنطینه در استان  داشته باشد، گزارش نشده است.

قزلباش گفت: با توجه به موارد شناسایی و فوتی در استان قم، این استان نیز از هفته ها قبل آمادگی های کامل برای مقابله با این نوع بیماری را دارد و با جدیت کامل اقدامات و تدابیر لازم را انجام می دهد.

این مسؤول ادامه داد: این بیماری وارد کشورمان شده است و در هر لحظه ممکن است در هر نقطه ای از ایران مواردی شناسایی شود.

وی با اشاره به  ارتباطات زیاد این استان با استان قم نیز گفت: بر این اساس روزانه مسافران زیادی بین این ۲ استان جابجا می شوند ولی تا کنون موردی از بیماری گزارش  نشده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: وقتی فضا چنین در کشور ملتهب می شود، بازار شایعات نیز به ویژه در فضای مجازی داغ تر می شود که اطلاع رسانی دقیق و شفاف و آگاهی دهی در خصوص راه های پیشگیری می تواند از نگرانی های شهروندان جلوگیری کند.

وی اظهار داشت: موارد مثبت و یا منفی مسؤولیت شهروندان و متولیان امر را برای مقابله با این بیماری بیش از گذشته سنگین تر می کند و مهمترین راهکار رعایت نکات بهداشت فردی از قبیل شستشوی مرتب دستها، اجتناب از دست دادن و روبوسی نکردن است.

این مسؤول ادامه داد: تا کنون این بیماری درمان دارویی و واکسن نداشته و مهمترین راه مقابله نیز رعایت نکات بهداشتی است و در این میان دانشگاه علوم پزشکی از ۲ هفته گذشته جلسات متعددی را با محوریت آموزش در مکان های عمومی به ویژه مدارس، زندان، ادارات، ترمینال های مسافربری را طبق دستورالعمل مد نظر قرار داده است.

وی اضافه کرد: در صورت نیاز و برای پیشبرد بهتر کارها نیز مکان های عمومی و با تجمعات بیشتر تعطیل خواهد شد و بطور طبیعی در محیط های بسته احتمال آلوده شدن به این بیماری وجود دارد که با اقدامات پیشگیرانه ای از قبیل کاهش مسافرت ها، کاهش برگزاری برخی تجمعات و همایش ها می توان مدیریت کرد.

قزلباش افزود: هم اکنون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دنبال منشاء بروز این بیماری است و تا رسیدن به نتیجه قطعی نمی توان در ارتباط با آن اظهار نظر کرد.

وی  با اشاره به علائم این نوع بیماری نیز گفت: عمده ترین علایم این بیماری تنگی نفس است هر چند بیماران زمینه ای بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند، اما افراد عادی نیز می توانند در خطر باشد و باید نکات بهداشتی را رعایت کنند.

مسافرت ها  به استان قم محدود می شود

این مسؤول ادامه داد:  طبق برنامه ریزی انجام گرفته و با توجه به بروز موارد مثبت بیماری در قم، مسافرت به استان قم محدود خواهد شد و با استقرار کارشناسان بهداشتی در ترمینال افرادی که از استان قم وارد زنجان می شوند، کنترل های لازم انجام خواهند گرفت.

وی یادآوری کرد: در کنار این مساله مبتلایان به بیماری آنفلوانزا نیز با دقت بیشتری مورد پایش قرار می گیرند تا اطمینان کامل حاصل شود.

قزلباش خاطر نشان کرد: عموم مردم نگران نباشند، هر چند امکان دارد این بیماری چند ماه تداوم داشته باشد که اقدامات مورد نیاز با جدیت بیشتر ادامه می یابد و همراهی مردم بسیار اثر گذار است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.