پرویز رستمی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سرشماری زمستانه پرندگان آبزی و کنار آبزی از سوی کارشناسان و محیط بانان این استان در سه سایت پرندگان این استان صورت گرفته و در ۵ سایت دیگر نیز شامل سد تهم در شهرستان زنجان، سد قره تپه در منطقه حفاظت شده سرخ آباد و فیله خاصه در منطقه شکار ممنوع واقع در شهرستانهای زنجان و طارم، سد گلابر در شهرستان ایجرود، سد خندقلو در شهرستان ماهنشان، سد قاهران (کهران) در ارمغانخانه و رودخانه قزل اوزن در شهرستان های ماهنشان و طارم در حال انجام است.

وی با بیان اینکه سرشماری در سدها، آبگیرها و رودخانه قزل‌اوزن این استان، انجام می‌شود اظهار داشت: رودخانه‌ها، سدهای طبیعی و مصنوعی متعددی در زنجان وجود دارد که گونه‌های مختلفی از پرندگان به طور دائم و موقت در این محل‌ها زیست می‌کنند که این مکان‌ها به منظور انجام سرشماری مورد هدف هستند.  
رستمی افزود: پرندگان آبزی و کنار آبزی از جمله اردک، غاز، باکلان، لک لک، بوتیمار، درنا، کاکایی، گاوچرانک، اگرت و انواع حواصیل از سوی عوامل محیط زیست زنجان مورد سرشماری قرار می‌گیرند.  
وی با بیان اینکه امسال نیز همانند سال‌های گذشته شاهد حضور تعداد قابل توجه پرندگان مهاجر در زنجان هستیم، تصریح کرد: با توجه به فصل سرما و آغاز مهاجرت پرندگان به آبگیرهای این استان، کارشناسان و محیط بانان با جدیت و دقت هرچه تمام در حال پایش و رصد مناطق هستند و تاکنون نیز مورد مشکوک به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان، مشاهد و گزارش نشده است.  
رستمی با اشاره به اینکه ۲ سد تهم و گلابر و همچنین رودخانه قزل اوزن از اولویت های اصلی در این سرشماری هستند چراکه اکثر پرندگان مهاجر و غیرمهاجر در این سه مکان آبی مشاهده می شوند.  
وی تصریح کرد: هر سال، مناطق آبی در تمام شهرستان های استان زنجان (زنجان، خدابنده، طارم، ایجرود، ابهر، خرمدره، سلطانیه و ماهنشان) مورد سرشماری قرار می‌گیرند.

سال ۹۷ تعداد ۶ هزار و ۳۱۳ قطعه، سال ۹۶ تعداد ۶ هزار و ۸۰۰ قطعه، سال ۹۵ بیش از چهار هزار و ۳۰۰ قطعه و سال ۹۴ نیز ۲ هزار و ۳۰۰ قطعه پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی در مناطق مختلف استان زنجان، مشاهده و سرشماری شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.