فاروق سخنور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سرمای شدید در چند روز گذشته باعث یخ‌بستن بخش‌های زیادی از تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» این شهرستان شده است که دوستداران محیط زیست برای تغذیه پرندگان مهاجر حاشیه این تالاب را دانه‌پاشی کردند.

وی اضافه کرد: در این اقدام، در مجموع ۸۷۰ کیلوگرم گندم و سایر غلات که پیشتر جمع‌آوری شده بود، در حاشیه این تالاب برای تغذیه پرندگان قرار داده شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد در خصوص وضعیت پرندگان مهاجر در این تالاب بین‌المللی نیز گفت: هم‌اکنون بیش از ۲۰ هزار قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی از جمله خودکا، غاز خاکستری، اردک سرسبز، کاکایی ارمنی و سرسیاه، چنگر، اردک سرحنایی، عقاب تالابی، فیلوش، اردک نوک‌پهن، قوی فریادکش، لک‌لک، چنگر نوک‌سرخ، خروس‌کولی‌ دم‌سفید، اردک ارده‌ای و سایر گونه‌ها زیست می‌کنند.

وی افزود: با وجود برودت هوا و برفی بودن مسیر، دوستداران محیط زیست با استفاده از یک دستگاه مینی‌بوس و ۹ دستگاه خودرو سبک خود را به حاشیه این تالاب یخ‌زده رسانده و عملیات دانه‌پاشی برای پرندگان را انجام دادند.

سخنور گفت: در این عملیات دانه‌پاشی، اعضای انجمن‌های زیست محیطی این شهرستان از جمله انجمن‌های «سبزاندیشان جوان»، «کانون حمایت از حیات وحش کانی‌برازان»، «کانون گردشگری کانی‌برازان» و هیات کوهنوردی مهاباد و تعدادی از دوستدار محیط زیست حضور داشتند.

وی با قدردانی از تشکل‌های زیست محیطی این شهرستان افزود: از چند روز قبل با همکاری اعضای انجمن‌های زیست محیطی مهاباد، ۲ مرکز، جهت جمع‌آوری گندم و دانه برای پرندگان مهاجر در این شهرستان راه‌اندازی شده بود.

وی از اهالی روستاهای همجوار تالاب‌های این شهرستان نیز خواست که در این مدت که پرندگان و سایر حیوانات وحشی با کمبود مواد غذایی مواجه هستند، دانه و علوفه اضافی خود را در حاشیه روستاها برای استفاده سایر حیوانات وحشی قرار دهند.

وی اضافه کرد: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده افراد سودجو و فرصت‌طلب در شکار گونه‌های با ارزش جانوری در این شرایط مراتب را به اداره حفاظت محیط زیست و محیط‌بانان این اداره اطلاع دهند.

تالاب «کانی‌برازان» با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود؛ به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصربفرد آن این تالاب در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع و نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان‌غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.

در شهرستان مهاباد علاوه بر ۲ تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» و «قوپی‌باباعلی»، تالاب‌های دایمی «حسن‌خان» و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله گروس، داشخانه و قره‌قشلاق و سد مهاباد، هر سال در این فصل پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.