مجتبی زینی وند روز سه شنبه در همایش گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش زنجان افزود: با نگاهی به عملکرد آموزش و پرورش کشورهای توسعه یافته می توان به این مهم دست یافت که همه بخش های اجرایی و نخبگان با آموزش و پرورش دلبستگی عمیقی داشته و در این میان شوراهای آموزش و پرورش ترکیبی از مدیران ارشد متشکل از نخبگان اجرایی و نخبگان فکری و با مسؤولیت بالاترین مقام اجرایی هر استان ( استاندار) تشکیل می شود.

وی اضافه کرد: شوراهای آموزش و پرورش فرصت ارزشمندی برای توسعه آموزش و پرورش بوده و در واقع بستر و نهاد اثرگذاری است که با همکاری های بین بخشی و مردم امکان رشد و پویایی تعلیم و تربیت را در جامعه بیش از گذشته فراهم می کنند.

این مسؤول با تاکید بر اینکه کارآیی، اثربخشی و عملکرد موفق شوراهای آموزش و پرورش با جلب همکاری همه دستگاه‌ها و نهادها می تواند زمینه رشد مطلوب آموزش و پرورش را مهیا کند، ادامه داد: خوشبختانه طی چند سال گذشته با حساسیت های ایجاد شده و ژرف اندیشی و اشراف عمیق مدیران اجرایی استان ها، مناطق آموزش و پرورش با استفاده از سرمایه و منابع ملی و محلی توانستند مشکلات را بررسی و راهکارهای عملیاتی برای رفع آنها اتخاذ کنند.

وی، با اشاره به اینکه آموزش و پرورش عمومی در قرن نوزدهم شکل گرفت، افزود: همه اندیشمندان در این دوره بر شکل گیری و تاثیرگذاری مثبت این آموزش ها تاکید داشتند که این روند نیمه اول قرن بیستم با توجه به نتایج خوب و به عنوان یک ضرورت مطرح شد.

زینی وند اظهار داشت: بر این اساس اندیمشندان در نیمه قرن بیستم عنوان کردند که برای توسعه جامعه، تربیت فرزندان، توسعه و تعالی جامعه وجود آموزش و پرورش ضرورتی اجتناب ناپذیر بوده و در این میان توسعه یافتگی جامعه به تحقق این مهم بستگی دارد چراکه هیج جامعه توسعه یافته ای بدون آموزش و پرورش به پیشرفت نمی رسد.

این مسؤول ادامه داد: تنها مسیر توسعه کشور، توسعه منابع انسانی است و در این میان جامعه ای بدون آموزش و پرورش کارآمد، پویا و پاسخگو  نمی تواند موفق بوده و الگو ایجاد کند و در خدمت اهداف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی توسعه باشد و بر این مبنا اندیشمندان و صاحب نظران معتقدند که دولتمردان و کارگزاران زمانی که می خواستند جامعه را در پروسه توسعه قرار دهند در وهله نخست این نهاد مهم را مورد توجه قرار دادند.

وی اظهار داشت: اندیشمندان مدرسه را محل کانون تحول، معلم را به عنوان محور دانش و دانایی و دانش آموز را به عنوان سرمایه انسانی خود و نسل آینده جزء وظایف اساسی خود تلقی کردند و همه دلمشغولی ها و دل نگرانی ها را برای ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت جامعه محدود کردند. 

زینی وند با بیان اینکه جامعه توسعه یافته و دارای قدرت اقتصادی، صنعتی، اجتماعی و علمی بالا مستلزم تربیت نیروی انسانی خلاق کار آمد و متعهد، پاسخگو و مسؤولیت پذیر است، افزود: این رسالت سنگین جزء تربیت انسان های شایسته در آموزش و پرورش امکان پذیر نیست و متولی این مهم بر عهده این نهاد گذاشه شده که از اهمیت مهم آن حکایت دارد.

وی اضافه کرد: همگان به این مهم اذعان دارند که آموزش و پرورش در تربیت انسان های توسعه یافته و در توسعه سرمایه انسانی نیازمند مشارکت همگانی همه آحاد مردم، دستگاههای دولتی و نهادهای غیردولتی است که بدون آن این نهاد نمی تواند به تنهایی از عهده مسؤولیت های گذشه شده خود برآید.

معاون وزیر و رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش استان زنجان در همه شاخص ها رشد بسیار خوبی داشته و در بحث توسعه مدارس غیردولتی نیز به لحاظ کیفیت آموزشی رتبه بسیار خوبی را کسب کرده که با توجه به پیچیدگی و گستردگی نظام تعلیم و تربیت همه دولت ها می خواهند از رهگذر تمرکز زدایی زمینه جذب مشارکت همگانی را فراهم کنند. 

وی یادآوری کرد: مدارس غیردولتی نماد مشارکت همگانی مردم بوده، چرا که افراد جامعه با سرمایه های خود در اداره مدارس سهیم هستند و بخشی از وظایف نهاد تعلیم و تربیت را به دوش می کشند که خوشبختانه در این راستا موفقیت های خوبی نیز کسب شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.