با سرد شدن هوا در شهری مثل زنجان که از اولین روزهای فصل پاییز شهروندان شب ها و صبح های سردی را سپری می کنند، توجه به سیستم گرمایشی وسایل نقلیه عمومی باید جدی گرفته شود که این مهم به گفته شهروندان، گاه از سوی مسؤولان ذی ربط بی اهمیت تلقی می شود و در زمان حاضر که در سردترین فصل سال قرار داریم اتوبوس های خسته و فرسوده زنجان باید حداقل گرم باشند تا مسافران اول صبح کز کرده و با مشکلاتی مثل سرماخوردگی به مقصد نرسند.

 داخل اتوبوس‌های شهری زنجان همیشه سرد است

یکی از شهروندان زنجانی گفت: صبح هنگام، که کارمندان برای تردد به محل کار از اتوبوس خط واحد شهری زنجان استفاده می کنند این وسایط نقلیه با وجود تعبیه شدن بخاری در آن سرد و همچون سردخانه ای است که مسافران را جابجا می کنند.

علی مرادخانی افزود: وقتی به روشن نبودن بخاری و سردی داخل اتوبوس که برودت آن بیشتر از دمای محیط بیرون است معترض می شویم، راننده با تندخویی رفتار کرده و می گوید اول صبح اعصاب ندارم و ادعا می کند که بخاری روشن است.

وی اظهار داشت:این مورد نه تنها در یک اتوبوس بلکه در اکثر اتوبوس های داخل شهر زنجان روال بوده و کمتر اتوبوسی هست که وسایل گرمایشی آن روشن باشد.

مریم عباسی دیگر شهروند زنجانی گفت: متاسفانه یا نظارت بر اتوبوس ها در مرکز استان مغفول مانده یا نظارت بسیار ضعیف است که ناظران این اتوبوس ها را تاکنون ملاحظه نکرده اند.

وی یادآورشد: فقط از اتوبوس های داخل شهری برای تردد استفاده می کنم و همیشه در سردترین شرایط بدون روشن بودن بخاری مسافران جابجا می شوند، اتوبوس ها بخاری دارند اما راننده ها آن را روشن نمی کنند و تنها در قسمت جلوی پیش خود وسیله گرمایشی دارند و فکری به حال مسافران نمی کنند.

عباسی تاکید کرد: در برخی از اتوبوس ها نیز ساعت ها در ایستگاه معطل می شویم و راننده به تعمیر بخاری سرگرم است که در آخر نیز درست نمی شود و همچنان مسافران با اتوبوس های سرد و یخچالی جابجا می شوند.

این شهروند زنجانی افزود: برخی از مسافران به حق و حقوق خود آشنایی ندارند و اعتراضی نمی کنند و تا مقصد شرایط موجود داخل اتوبوس را تحمل می کنند.

شهروند دیگری نیز با تاکید بر اینکه اگر نظارت از سوی مسؤولان شهرداری باشد و راننده ای جریمه شود هیچگاه خدمات این چنین به شهروندان ارائه نمی شود.

شهناز موسوی یادآوری کرد: در این خصوص با سامانه ۱۳۷ نیز بارها تماس گرفته ایم و کسی پاسخگو نبوده است، مشکل سرمای اتوبوس های زنجان در زمستان سالهاست که تکرار می شود.

وی تصریح کرد: اکثر اتوبوس هایی که خارج از میدان ارتش تا میدان آزادی مسافر جابجا می کنند بدون بخاری هستند، به دلیل نقص فنی نیز دود اتوبوس ها وارد داخل آن می‌شود و مسافران تا رسیدن به مقصد دود استشمام می کنند.

۹۰ درصد اتوبوس‌های خط واحد زنجان فرسوده است

رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان گفت: بر اساس قراردادی که داریم همه مالکان اتوبوس های داخل شهری زنجان موظف هستند بخاری های داخل خودرو را روش کنند که در غیر اینصورت با آنها برخورد می شود.

فرهاد رفیعی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد از اتوبوس های داخل شهری زنجان فرسوده بوده و عمرمفید خود را طی و برخی نیز شاید بیشتر از آن کار کرده اند و این مشکل فقط مربوط به شهر زنجان نیست و در کل کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱۵ اتوبوس خط واحد در داخل شهر زنجان برای جابجایی مسافران فعال هستند که در تلاش برای تخصیص ۱۵۰ میلیون ریال به هر کدام از این ناوگان برای رفع عیوب و تجهیز هستیم.

رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان گفت: تاکنون برای ۶۰ دستگاه اتوبوس داخل شهری مبلغ ۹ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.

رفیعی با تاکید بر اینکه در کل دنیا برای نوسازی و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی با حمایت دولت یارانه تخصیص می یابد، افزود: چندین سالی است که هیچ یارانه ای از سوی دولت به این منظور تخصیص نیافته است و مجبوریم با بودجه داخلی شهرداری به هر اتوبوسی ۱۵۰ میلیون ریال تخصیص دهیم تا ایرادهای فنی را رفع کنند.

وی تاکید کرد: بارزسان به صورت مکرر از اتوبوس های مسافربری داخل شهری بازدید دارند و شهروندان در صورت مشاهده چنین مواردی می توانند با تلفن گویای ۱۳۷ به صورت ۲۴ ساعته تماس بگیرند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.