پرویز رستمی، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تصویربرداری از حیات وحش موجود در "دربند باکلور" منطقه خرمنه‌سر با استفاده از پهباد به مدت قریب به ۳ ساعت و با موفقیت هرچه تمام و ضریب اطمینان بیشتری صورت گرفت.

وی به مزیت‌های استفاده از پهباد در سرشماری حیات وحش اشاره کرد و اظهار داشت: سر و صدای ناشی از پهباد باعث می‌شود تا آن دسته از حیات وحشی که خود را پنهان ساخته‌اند از ترس بیرون آمده و سرشماری با موفقیت بهتر و دقت بیشتری انجام گیرد و اختلافات به لحاظ تعداد جمعیت به حداقل برسد.   

رستمی خاطرنشان کرد: در این سرشماری که با استفاد از پهباد و دوربین چشمی از روز چهارشنبه /۱۱ دی ماه/ به مدت سه روز و با شرکت ۳۰ نفر از کارشناسان و محیط‌بانان این اداره‌کل و دوستداران محیط زیست انجام گرفت تعداد ۶۳۴ راس کل و بز در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر شهرستان طارم، مشاهده و شمارش شد.

منطقه شکار ممنوع خرمنه سر در شهرستان طارم به عنوان یکی از قابلیت های مهم و مورد تاکید در بحث اکوتوریسم مطرح و دارای مجموعه‌های قابل توجه از گله‌های کل و بز بوده و جزو مناطق بکر و دست نخورده در کشور است.  

این منطقه با توجه به برخورداری از پوشش های گیاهی مناسب جنگل های ارس و بلوط همچنین به عنوان راهی شناخته شده برای طبیعت گردان و کوهنوردان مسیر ماسوله مطرح است.  

منطقه شکار ممنوع خرمنه سر درشمال استان زنجان و دامنه جنوبی سلسله جبال البرز واقع شده، وسعت آن حدود ۷۸ هزار هکتار و دامنه تغییرات ارتفاع آن از ۳۰۰ تا حداکثر دو هزارو ۸۰۰ متر است.  

حیات وحش این منطقه شامل کل و بز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، سیاه گوش، گرگ، کفتار، گراز، کبک دری، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه بوف، عقاب طلایی و انواع پاسری فرمها و گونه‌های گیاهی آن نیز نظیر ارس، بلوط، گردو، بنه، ازگیل، زالزالک، سیاه تلو، افرا، داغداغان، ولیک، آلبالو تلخه، بادام کوهی، راش و انواع گون است.  
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.