پرویز رستمی روز پنجشنبه با اعلام این خبر به خبرنگار ایرنا گفت: سرشماری از این گونه شاخص،  آسیب‌پذیر و حفاظت شده در سطح جهان با شرکت ۳۰ نفر از کارشناسان و محیط‌بانان این اداره کل و دوستداران محیط زیست آغاز شده است و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت.  
وی با بیان اینکه همه ساله با شروع فصل جفت‌گیری کل و بزها و در صورت مساعد بودن وضعیت جوی، سرشماری این گونه شاخص جانوری علفخوار انجام می‌شود، افزود: علاوه بر سرشماری کل و بزها در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر شهرستان طارم در صورت مشاهده، سایر پستانداران شاخص همچون پلنگ، خرس، سیاه گوش، گرگ، کفتار و گراز، نیز مورد سرشماری قرار خواهد گرفت.
رستمی اظهار داشت: منطقه شکار ممنوع خرمنه سر طارم و قسمتهایی از منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران در شهرستان ماهنشان از زیستگاه های اصلی کل و بز است.  
وی با بیان اینکه پارسال(۹۷) ۶۷۵ راس، سال ۹۶ به تعداد ۵۵۶ راس و سال ۹۵ نیز ۲۸۰ راس کل و بز در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر  مشاهده و سرشماری شد،  یادآور شد: سال ۹۴ نیز جمعیت کل و بزهای منطقه شکار ممنوع خرمنه سر که وسعت آن حدود ۷۸ هزار هکتار است، قریب ۵۴۰ راس بود که بر اثر شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، تعداد ۱۲۶ راس از این گونه جانوری با ارزش ازبین رفت.  
منطقه شکار ممنوع خرمنه سر که از آبان سال ۸۱ جزو مناطق شکار ممنوع اعلام شد در شمال استان زنجان و دامنه جنوبی سلسله جبال البرز واقع شده و دامنه تغییرات ارتفاعی آن نیز از ۳۰۰ تا دو هزار و ۸۰۰ متر است.  
حیات وحش منطقه شامل کل و بز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، سیاه گوش، گرگ، کفتار، گراز، کبک دری، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه بوف، عقاب طلایی و انواع پاسری فرم‌ها و همچنین دارای گونه‌های گیاهی نظیر ارس، بلوط، گردو، بنه، ازگیل، زالزالک، سیاه تلو، افرا، داغداغان، ولیک، آلبالو تلخه، بادام کوهی، راش و انواع گون است.  
زیستگاه اصلی کل و بز در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر طارم و قسمت‌هایی از منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران در شهرستان ماهنشان، قوچ و میش ارمنی در منطقه حفاظت شده انگوران و آهوان نیز در بخش های دشتی منطقه حفاظت شده سرخ آباد در شهرستان طارم و شکار ممنوع فیله خاصه در شهرستان های زنجان و طارم است.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.