علی قره چه لو، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: علاوه بر کل و بز و قوچ و میش ها، سایر پستانداران شاخص همچون پلنگ، خرس، سیاه گوش، گرگ، کفتار و گراز، نیز سرشماری خواهند شد.
وی با بیان اینکه طرح سرشماری از سوی کارشناسان و محیط بانان انجام خواهد شد، افزود: این طرح بطور معمول زمستان هر سال اجرا می شود و با توجه به نزدیکی فصل جفت گیری و تشکیل گله، کل و بزهای موجود در سه منطقه مختلف زنجان در دسته های چندتایی مشاهده و امکان شمارش آنها سهل و آسان می شود.
قره چه لو اظهار داشت: منطقه شکار ممنوع خرمنه سر در شهرستان طارم و قسمت هایی از منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران در شهرستان ماهنشان، زیستگاه اصلی کل و بزهای این استان است.
وی یادآور شد: سال 96 تعداد 556 راس کل و بز در منطقه شکار ممنوع خرمنه شهرستان طارم و 60 راس نیز در منطقه حفاظت شده انگوران و 719 راس قوچ و میش ارمنی نیز در منطقه حفاظت شده انگوران در شهرستان ماهنشان مشاهده و سرشماری شدند.
به گزارش ایرنا، منطقه شکار ممنوع خرمنه سر که از آبان سال 81 جزو مناطق شکار ممنوع اعلام شد در شمال استان زنجان و دامنه جنوبی سلسله جبال البرز واقع شده و وسعت آن حدود 77هزار و 885 هکتار بوده و دامنه تغییرات ارتفاعی آن نیز از 300 تا دو هزار و 800 متر است.
حیات وحش منطقه شامل کل و بز، خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه گوش، گرگ، کفتار، گراز، کبک دری، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه بوف، عقاب طلایی و انواع پاسری فرم ها و همچنین دارای گونه های گیاهی نظیر ارس، بلوط، گردو، بنه، ازگیل، زالزالک، سیاه تلو، افرا، داغداغان، ولیک، آلبالو تلخه، بادام کوهی، راش و انواع گون است.
منطقه حفاظت شده انگوران در شهرستان ماهنشان نیز با مساحتی برابر با 92 هزار و 297 هکتار از سال 1349 تحت حفاظت قرار گرفته و پوشش گیاهی منطقه لاله واژگون، درمنه، چوبک، گون، کلاه میرحسن، لاله، شقایق، کما، مرزه، شکر تیغال، گل حسرت به همراه درختان و درختچه هایی نظیر بنه، بادام، خینجوک، شیرخشت، زرشک، گردو و سنجد، می باشد.
این منطقه زیستگاه مناسبی برای قوچ و میش ارمنی و پازن و دیگر گونه های جانوری ازجمله خرس قهوه ای، روباه معمولی، سیاه گوش، سمور سنگی، کبک دری و چیل، باقرقره، سار، دال، شاه بوف، غاز خاکستری، تنجه، آنقوت، حواصیل، خوتکا، اگرت بزرگ، افعی زنجانی، لاک پشت افغانی و ماهیانی چون سفید رودخانه ای، سس، زرده پر و اسبله است.
پناهگاه حیات وحش انگوران نیز که در جنوب شرق منطقه حفاظت شده انگوران واقع شده از سال 1349 به حفاظت درآمده و از سال 1354 نیز به پناهگاه حیات وحش تبدیل شده و دارای مساحت 29 هزار و 833 هکتاری است.
6084/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.