کتابخانه عمومی اندیشه سپید زنجان فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و بنای آن در زمینی به مساحت ۶۹۰ متر با زیربنای ۲۱۶ متر مربع ساخته شده است.

مسؤول کتابخانه عمومی اندیشه سپید زنجان می گوید: این کتابخانه با توجه به امکانات و قابلیت های موجود برای ارائه خدمات به نابینایان و کم بینایان از طرف انجمن نابینایان ایران به عنوان یکی از پنج مرکز برگزیده در کشور برای ایجاد کتابخانه دیجیتالی گویا برای کودکان و نوجوانان نابینا و کم بینا انتخاب و در مهرماه ۱۳۹۱ همزمان با روز جهانی عصای سفید نخستین کتابخانه دیجیتالی گویا در این کتابخانه راه اندازی شد.

فاطمه محسنی با بیان اینکه عضویت در کتابخانه اندیشه سپید برای نابینایان و کم بینایان و همچنین استفاده از تجهیزات آن برای مخاطبان رایگان است، می افزاید: هم اکنون روشندلانی از استان های مختلف کشور از خدمات این کتابخانه بهره مند هستند و منابع درخواستی از طریق پست برای آنان ارسال می شود.

وی با بیان اینکه کتابخانه اندیشه سپید دارای یک هزار و ۵۰۰ نسخه کتاب بریل و بیش از ۱۰ هزار کتاب صوتی در رده سنی کودک، نوجوان و بزرگسال با موضوعات مختلف است، ادامه می دهد: این کتابخانه دارای بخش های مختلف از جمله مخزن کتاب های بریل و گویا، کودک، سالن مطالعه، سمعی و بصری، اینترنت، نشریات و  بخش چاپ است.

محسنی با بیان اینکه کتابخانه اندیشه سپید از نظر منابع صوتی از مراکز غنی کشور است، اظهار می کند: در این کتابخانه با مشارکت گویندگان دواطلب، تبدیل منابع مختلف به کتاب های صوتی نیز انجام می شود.  

محسنی می گوید: این کتابخانه دارای امکانات و تجهیزاتی از قبیل رایانه، چاپگر بریل، برجسته نگارپکتوس مدل ۱،  برجسته نگارپکتوس مدل ۲، نرم افزار نوید مدل ۴و۵، درشت نمای الکترونیک به‌دید ۸ و۵۰ با متعلقات، دستگاه درشت نما، دستگاه سروش، دستگاه زای فیوز، دستگاه ضبط و پخش نوار کاست، ماشین حساب گویا، ماشین پرکینز، دستگاه اسکنر، ذره بین، پکجاز، نوار کاست و هدفون است.

وی می افزاید: ۲ نسخه از روزنامه تمام بریل ایران سپید نیز هر روز به کتابخانه اندیشه سپید ارسال می شود و آرشیو یکساله آن در  این کتابخانه موجود است.

مسؤول کتابخانه عمومی اندیشه سپید زنجان با بیان اینکه این کتابخانه در زمان حاضر ۳۰۲ عضو فعال از سراسر کشور دارد، اظهار می کند: در این مرکز علاوه بر ارائه خدمات کتابخانه ای، برنامه ها و کارگاه های تخصصی ویژه نابینایان از جمله آشنایی با تجهیزات نابینایی وکم بینایی مثل آشنایی با تجهیزات آشپزی برای نابینایان، کارگاه آموزشی آشنایی با برجسته نگار هوشمند و موارد دیگری از این قبیل برای مخاطبان برگزار می شود.

محسنی می گوید: روزهای سه شنبه هر هفته برنامه قصه گویی همراه با نمایش خلاق و مسابقه و بازی و روزهای پنجشنبه نشست معرفی کتاب و نشست کتابخوانی، کلاس های آموزش کامپیوتر، آموزش نرم افزارها و تجهیزات سخت افزاری ویژه نابینایان و کم بینایان برای گروه سنی نوجوانان در کتابخانه اندیشه سپید برگزار می شود.

وی با بیان اینکه این مرکز دارای سرویس رفت آمد در روزهای سه شنبه و پنجشنبه برای گروه سنی کودکان و نوجوانان ساکن در زنجان است، می گوید: همچنین آخرین چهارشنبه هر ماه، نشست دورهمی کتاب و کتابخوانی با حضور نابینایان و کم بینایان در کتابخانه  اندیشه سپید دایر است.

گفتنی است سامانه کتابخانه اندیشه سپید به آدرس http://۱۱۳۰۴۳.samanpl.ir/ و شماره تماس ۰۲۴۳۳۵۵۸۸۸۰ برای کسب اطلاعات بیشتر از این کتابخانه در اختیار مخاطبان است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.